Dissertações/Teses

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2024
Dissertações
1
  • GABRIELA DO ESPÍRITO SANTO
  • Ensino e Formação de Professores: Investigando a Produção do Conhecimento na Perspectiva das Teorias Pedagógicas para o Ensino e Formação de Professores na Educação do/no Campo

  • Orientador : CELI NELZA ZULKE TAFFAREL
  • MEMBROS DA BANCA :
  • CELI NELZA ZULKE TAFFAREL
  • ANA PAULA SOLINO BASTOS
  • JOELMA DE OLIVEIRA ALBUQUERQUE
  • ABDIZIA MARIA ALVES BARROS
  • Data: 01/02/2024

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  • A indicação deste trabalho permeia a investigação das teorias pedagógicas na Educação do/no Campo, em especial, presentes na produção do conhecimento no programa de Pós-Graduação da UFAL/MACEIÓ, no período de 2001-2022 e suas bases teóricas. Refletir sobre a Educação do/no Campo e o trabalho pedagógico permite abrir o diálogo sobre as possiblidades de alcançar a compreensão da conjuntura social que engloba diversos aspetos acerca dos benefícios para os alunos dessa modalidade nos anos iniciais e finais do Ensino Fundamental. Nesta direção, é indispensável imergir na temática da produção do conhecimento, sobretudo no meio acadêmico, em que se desenvolve o ato de conhecer sobre questões essenciais da humanidade. Em tal contexto, delimitou-se os objetivos: a) Identificar a produção do conhecimento em teses e dissertações utilizando os descritores: <trabalho pedagógico do professor no Ensino Fundamental e Escolas do Campo>; b) Analisar tal produção usando a matriz paradigmática de Gamboa (2014), com foco nas teorias pedagógicas (não críticas e críticas) presentes nas produções; c) Apresentar uma síntese com os limites e possibilidades de avanços na produção do conhecimento sobre trabalho pedagógico no Ensino Fundamental nas séries iniciais e finais e Escolas do Campo no Estado de Alagoas. Para tanto, recorreu-se a uma metodologia demarcada por procedimentos próprios da pesquisa bibliográfica, utilizando como base o Repositório Institucional Acadêmico do Programa de Pós-Graduação em Educação, do Centro de Educação da Universidade Federal de Alagoas – UFAL. O procedimento de coleta de dados e sua fase analítica foi respaldada na tese de doutorado de Silvio Gamboa, que desenvolveu a Matriz Paradigmática, como instrumento de análise teórica da produção científica. Parte-se do pressuposto de que é importante, além de realizar pesquisas, avaliar esta produção do conhecimento, gerado no interior das universidades públicas. Propõe-se, que a partir dos resultados encontrados, as intuições educacionais, sobretudo a universidade investigada, explore e aprofunde as discussões sobre a Educação do/no Campo devido a sua importância no contexto social e educacional.


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  • The indication of this work permeates the investigation of pedagogical theories in Rural Education, in particular, present in the production of knowledge in the Postgraduate program at UFAL/MACEIÓ, in the period 2001-2022 and its theoretical bases. Reflecting on Rural Education and pedagogical work allows us to open a dialogue about the possibilities of achieving an understanding of the social situation that encompasses different aspects about the benefits for students of this modality in the initial and final years of Elementary School. In this direction, it is essential to immerse ourselves in the theme of knowledge production, especially in the academic environment, where the act of knowing about essential issues of humanity takes place. In this context, the objectives were defined: a) Identify the production of knowledge in theses and dissertations using the descriptors: <pedagogical work of the teacher in Elementary Education and Rural Schools>; b) Analyze such production using Gamboa's (2014) paradigmatic matrix, focusing on the pedagogical theories (non-critical and critical) present in the productions; c) Present a synthesis with the limits and possibilities of advances in the production of knowledge about pedagogical work in Elementary Education in the initial and final grades and Rural Schools in the State of Alagoas. To this end, we used a methodology demarcated by procedures specific to bibliographical research, using as a basis the Academic Institutional Repository of the Postgraduate Program in Education, of the Education Center of the Federal University of Alagoas – UFAL. The data collection procedure and its analytical phase were supported by Silvio Gamboa's doctoral thesis, who developed the Paradigmatic Matrix, as an instrument for theoretical analysis of scientific production. It is assumed that it is important, in addition to carrying out research, to evaluate this production of knowledge, generated within public universities. It is proposed that, based on the results found, educational intuitions, especially the university investigated, explore and deepen discussions about Rural Education due to its importance in the social and educational context.

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  • PEDRO HENRIQUE FERREIRA DE MELO
  • Ensino e formação de professores: investigando a produção do conhecimento sobre a abordagem crítico-superadora da educação física e as contribuições do GTT ESCOLA DO CBCE 1992-2022

  • Orientador : CELI NELZA ZULKE TAFFAREL
  • MEMBROS DA BANCA :
  • CELI NELZA ZULKE TAFFAREL
  • DEYSIANNE FRANCA MATOS SILVA
  • JOELMA DE OLIVEIRA ALBUQUERQUE
  • Data: 01/02/2024

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  • O objeto da dissertação é o conhecimento produzido sobre a Abordagem Crítico-Superadora da Educação Física, que em 2022 completou 30 anos, apresentada no GTT Escola do CONBRACE. A problemática diz respeito aos fundamentos do ensino-aprendizagem na Educação Física propostos na Abordagem Crítico-Superadora. O problema se refere as concepções de ser humano, de sociedade, teoria pedagógica, teoria do conhecimento, abordagem do ensino de Educação Física, prática pedagógica e ensino, pares dialéticos (objetivo-avaliação / conteúdo-método) e currículo, presentes nos Anais do CONBRACE, especificamente no GTT Escola. O objetivo buscou apresentar uma síntese crítica por meio das concepções de ser humano, sociedade, teoria pedagógica, teoria do conhecimento, abordagem do ensino da Educação Física, prática pedagógica e ensino, pares dialéticos (objetivo-avaliação / conteúdo-método) e currículo, a partir dos Anais do CONBRACE do GTT Escola (1997-2021) e que mencionam a Abordagem Crítico-Superadora. O procedimento de investigação utilizado foi a análise bibliográfica. Delimitação de fontes, a saber, os Anais do CONBRACE do GTT Escola, (1997,1999,2001, 2003,2005, 2007, 2009, 2011, 2013, 2015, 2017, 2019 e2021), tendo ao todo treze eventos. Como categorias de análise delimitamos: Concepção de Ser Humano, Concepção de Sociedade, Teoria Pedagógica, Teoria do Conhecimento, Abordagem do Ensino da Educação Física, Prática Pedagógica e Ensino, Pares Dialéticos (Objetivo-Avaliação / Conteúdo-Método) e Currículo. Entre os dados levantados localizamos 350 trabalhos que citam ou mencionam a Abordagem Crítico-Superadora. Destes selecionamos 46 textos que mostraram coerência e consistência interna em relação ao ensino da Educação Física na Abordagem Crítico-Superadora, assim distribuídos: 07 (sete) textos no evento de 1997, 02 (dois) em 1999, 02 (dois) em 2001, 03 (três) em 2003, 03 (três) em 2005, 02 (dois) em 2007, 06 (seis) em 2009, 06 (seis) em 2011, 01 (um) em 2013, 02 (dois) em 2015, 03 (três) em 2017, 02 (dois) em 2019 e 07 (sete) em 2021, totalizando 46 (quarenta e seis) textos. Constatamos que a concepção de ser humano trata sobre a construção social das funções psíquicas superiores através das relações sociais, a concepção de sociedade defende a crítica ao modo de produção capitalista, a teoria pedagógica apresenta a Pedagogia Histórico-Crítica, a teoria do conhecimento está ligada a concepção materialista, a abordagem do ensino da Educação Física engloba a organização do conhecimento em ciclos de ensino-aprendizagem, a prática pedagógica está relacionada ao conhecimento construído de maneira crítica e cultura para a transformação do aluno e, o currículo é voltado para uma concepção ampliada de currículo. Concluímos que nestes 30 anos de existência da Abordagem Crítico-Superadora do Ensino da Educação Física existem trabalhos encaminhados ao GTT Escola e apresentados no CONBRACE, que mencionam, mas não apresentam consistência teórica frente ao que são os fundamentos da Abordagem Crítico-Superadora no que envolve a concepção de ser humano, sociedade, teoria pedagógica, teoria do conhecimento, prática pedagógica e ensino, pares dialéticos (objetivo-avaliação / conteúdo-método) e currículo.


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  • The object of the dissertation is the knowledge produced about the Critical-Overcoming Approach to Physical Education, which in 2022 completed 30 years, presented at the GTT School do CONBRACE. The problem concerns the foundations of teaching-learning in Physical Education proposed in the Critical-Overcoming Approach. The problem refers to the conceptions of human being, society, pedagogical theory, theory of knowledge, approach to teaching Physical Education, pedagogical practice and teaching, dialectical pairs (objective-evaluation / content-method) and curriculum, present in the Annals of CONBRACE, specifically at GTT School. The objective sought to present a critical synthesis through the concepts of human being, society, pedagogical theory, theory of knowledge, approach to teaching Physical Education, pedagogical practice and teaching, dialectical pairs (objective-evaluation / content-method) and curriculum, from the Annals of CONBRACE of GTT School (1997-2021) and which mention the Critical-Overcoming Approach. The research procedure used was bibliographic analysis. Delimitation of sources, namely, the CONBRACE Annals of GTT School, (1997, 1999, 2001, 2003, 2005, 2007, 2009, 2011, 2013, 2015, 2017, 2019 and 2021), with a total of thirteen events. As analysis categories we delimited: Conception of Human Being, Conception of Society, Pedagogical Theory, Theory of Knowledge, Approach to Teaching Physical Education, Pedagogical Practice and Teaching, Dialectic Pairs (Objective-Assessment / Content-Method) and Curriculum. Among the data collected, we found 350 works that cite or mention the Critical-Overcoming Approach. From these, we selected 46 texts that showed coherence and internal consistency in relation to the teaching of Physical Education in the Critical-Overcoming Approach, distributed as follows: 07 (seven) texts in the 1997 event, 02 (two) in 1999, 02 (two) in 2001, 03 (three) in 2003, 03 (three) in 2005, 02 (two) in 2007, 06 (six) in 2009, 06 (six) in 2011, 01 (one) in 2013, 02 (two) in 2015, 03 (three) in 2017, 02 (two) in 2019 and 07 (seven) in 2021, totaling 46 (forty-six) texts. We found that the conception of human being deals with the social construction of higher psychic functions through social relations, the conception of society defends the critique of the capitalist mode of production, the pedagogical theory presents Historical-Critical Pedagogy, the theory of knowledge is linked the materialist conception, the approach to teaching Physical Education encompasses the organization of knowledge in teaching-learning cycles, the pedagogical practice is related to knowledge constructed in a critical way and culture for the transformation of the student and, the curriculum is aimed at a conception expanded curriculum. We conclude that in these 30 years of existence of the Critical-Overcoming Approach to Physical Education Teaching, there are works sent to GTT School and presented at CONBRACE, which mention, but do not present theoretical consistency in relation to, what are the foundations of the Critical-Overcoming Approach in what involves the conception of the human being, society, pedagogical theory, theory of knowledge, pedagogical practice and teaching, dialectical pairs (objective-evaluation / content-method) and curriculum.

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  • LUCIANO SOARES DA SILVA
  • O ENSINO DA EDUCAÇÃO FÍSICA NO CURRÍCULO DA EDUCAÇÃO BÁSICA NAS ESCOLAS DO/NO CAMPO NO TERRITÓRIO DO AGRESTE DE ALAGOAS

  • Orientador : CELI NELZA ZULKE TAFFAREL
  • MEMBROS DA BANCA :
  • CELI NELZA ZULKE TAFFAREL
  • JOELMA DE OLIVEIRA ALBUQUERQUE
  • IRINALDO DEODATO SILVA
  • Data: 01/02/2024

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  • O presente trabalho, que tem como objeto de estudo o ensino da Educação Física no currículo da educação básica nas escolas do/no campo no território do Agreste de Alagoas, insere-se na linha de pesquisa práticas pedagógicas e ensino, do Programa de Pós-graduação strictu sensu em Ensino e Formação de Professores – PPGEFOP –, da Universidade Federal de Alagoas – UFAL, Campus Arapiraca. A problematização está delimitada a escolas “do” e “no” campo que, além de estarem sofrendo processos de fechamento, existem indicadores de negação de conteúdos clássicos nos currículos escolares. A hipótese que levantamos é que os currículos das escolas do/no campo no Agreste de Alagoas conformam uma educação que nega conteúdos escolares, e está moldada por diretrizes curriculares referenciadas nas pedagogias do “aprender a aprender”, na pedagogia das competências, na abordagem da “aptidão física e saúde”, que buscam a preparação dos indivíduos exclusivamente para atuarem no mercado de trabalho, desconsiderando o acesso aos conhecimentos clássicos produzidos historicamente pela humanidade e que possibilitam o pleno desenvolvimento das capacidades humanas. O problema do estudo diz respeito ao ensino de conteúdos clássicos de artes, filosofia e ciências, que estão sendo negados nas escolas em geral e, em particular, nas escolas do campo, dentre eles, os conteúdos da cultura corporal. As questões a serem respondidas foram as seguintes: (a) Quantas e quais são as escolas do/no campo no Agreste alagoano? (b) Quais são as diretrizes curriculares nacionais, estaduais e municipais que orientam os currículos escolares? (c) Quais as teorias pedagógicas que subsidiam tais diretrizes, quais os limites e quais as possibilidades superadoras a partir da pedagogia histórico-crítica e da abordagem crítico-superadora do ensino da Educação Física? O objetivo geral foi analisar como está organizado o ensino da Educação Física nos documentos que norteiam o currículo da Educação Básica nas escolas do/no campo, no Agreste de Alagoas.  Decorreram desse objetivo geral os seguintes objetivos específicos: I- Identificar as tendências pedagógicas da Educação e da Educação Física que fundamentam os currículos das escolas do/no campo, no Agreste de Alagoas; II- Discutir sobre as concepções de currículo, de escola, de sociedade e de sujeito presentes nas diretrizes curriculares nacionais, estaduais e municipais; III- Verificar como estão expostos os conteúdos programáticos de ensino da Educação Física nos documentos analisados. A pesquisa caracteriza-se como uma pesquisa documental, bibliográfica com análise de conteúdoe busca explicar a realidade a partir de critérios rigorosos de cientificidade, partindo da aparência do fenômeno até atingir seu estágio de desenvolvimento mais avançado. Como procedimento científico de delimitação de fontes para a coleta de dados, utilizamos como critérios de inclusão: a) os municípios que possuem Referenciais Curriculares; b) as escolas do/no campo que concentram os anos finais do Ensino Fundamental. Excluíram-se, portanto, da pesquisa as escolas de Ensino Fundamental (anos iniciais), bem como, as que estão localizadas na zona urbana. Considerando os critérios mencionados, constatamos que, dentre os 14 (quatorze) municípios que compõem o Território do Agreste de Alagoas, apenas a rede de ensino pública de São Sebastião possui referencial curricular, sobre a qual está delimitada espacialmente nossa pesquisa. As diretrizes mencionadas nos Projetos Políticos Pedagógicos são as diretrizes oficiais de governos e que apresentam indicadores de rebaixamento teórico pela negação de conhecimentos. são as seguintes. Quanto a teoria pedagógica e as abordagens do ensino da Educação Física constatamos um ecletismo teórico que se expressa tanto nos argumentos quanto no conteúdo e na forma indicada de tratamento deste conteúdo. Concluímos destacando a necessidade da formação continuada dos professores com a referência em teorias críticas para planejar os projetos políticos pedagógicos da escola.


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  • The present work, which has as its object of study the teaching of Physical Education in the basic education curriculum in rural schools in the territory of Agreste de Alagoas, is part of the line of research on pedagogical practices and teaching, of the Postgraduate Program strictu sensu degree in Teaching and Teacher Training – PPGEFOP –, from the Federal University of Alagoas – UFAL, Campus Arapiraca. It is characterized as a documentary, bibliographical research with content analysis, based on Historical-dialectical Materialism as a theory of knowledge that seeks to explain reality based on rigorous scientific criteria, starting from the appearance of the phenomenon until reaching its most advanced stage of development. The problematization is limited to schools “in” and “in” the countryside that, in addition to being subject to closure processes, there are indicators of denial of classic content in school curricula. The hypothesis we raise is that the curricula of rural schools in Agreste de Alagoas form an education that denies school content, and is shaped by curricular guidelines referenced in the pedagogies of “learning to learn”, in the pedagogy of skills, in the approach to “physical fitness and health”, which seek to prepare individuals exclusively to work in the job market, disregarding access to classical knowledge historically produced by humanity and which enables the full development of human capabilities. The problem of the study concerns the teaching of classical contents of arts, philosophy and sciences, which are being denied in schools in general and, in particular, in rural schools, among them, the contents of body culture. The questions to be answered were the following: (a) How many and what are the schools in/in the countryside in the Agreste of Alagoas? (b) What are the national, state and municipal curriculum guidelines that guide school curricula? (c) What are the pedagogical theories that support such guidelines, what are the limits and what are the overcoming possibilities based on historical-critical pedagogy and the critical-overcoming approach to teaching Physical Education? The general objective was to analyze how the teaching of Physical Education is organized in the documents that guide the Basic Education curriculum in rural schools, in Agreste de Alagoas. The following specific objectives arose from this general objective: I- Identify the pedagogical trends in Education and Physical Education that underlie the curricula of schools in/in the countryside, in the Agreste of Alagoas; II- Discuss the concepts of curriculum, school, society and subject present in national, state and municipal curriculum guidelines; III- Check how the Physical Education teaching syllabus are exposed in the analyzed documents. As a scientific procedure for delimiting sources for data collection, we used the following inclusion criteria: a) municipalities that have Curricular References; b) schools in/in the countryside that concentrate the final years of Elementary Education. Therefore, elementary schools (initial years) were excluded from the research, as well as those located in urban areas. Considering the aforementioned criteria, we found that, among the 14 (fourteen) municipalities that make up the Territory of Agreste de Alagoas, only the public education network of São Sebastião has a curricular reference, on which our research is spatially delimited. The data found will be discussed taking into account the historical-critical pedagogical theory and the overcoming critical approach to teaching Physical Education.

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  • LETÍCIA CAMPOS DE LIMA
  • AS CRIANÇAS E OS ESPAÇOS EM MATA GRANDE-AL: PERCEPÇÕES A PARTIR DA INVESTIGAÇÃO TEMÁTICA FREIREANA

  • Orientador : ANA PAULA SOLINO BASTOS
  • MEMBROS DA BANCA :
  • ANA PAULA SOLINO BASTOS
  • LAISE SOARES LIMA
  • MARIA DANIELLE ARAUJO MOTA
  • Data: 29/02/2024

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  • O trabalho tem por objetivo investigar os limites e as possibilidades de um curso formativo de educadores da Educação Infantil pautado no processo de Investigação Temática Freireana na ressignificação dos usos dos espaços na comunidade local e escolar. Alicerçado nos referenciais teóricos da Sociologia da Infância e da pedagogia de Paulo Freire, as possíveis aproximações e contribuições teóricas-metodológicas de  Freire com a Educação Infantil, pois compreendendo que os pressupostos freireanos corroboram com o sentido de criança e infância sociológica, e a educação humanizadora e emancipatória pode ser contextualizada na Educação Infantil. O percurso metodológico parte de uma pesquisa qualitativa, que faz a discussão teórica de como as noções de espaço estão relacionadas aos aspectos históricos, políticos e pedagógicos de espaço na Educação Infantil. A pesquisa de campo empírico, se configura com a realização do processo de Investigação Temática Freireana em uma creche de Mata Grande-AL. Os instrumentos utilizados nesta pesquisa participante foram a observação, fotografias, vídeos, diário de campo, entrevistas. A análise dos dados foi tratada pela Análise Textual Discursiva. Assim, o processo de Investigação Temática daquela comunidade buscou obter as perspectivas dos moradores, das crianças da creche e suas educadoras sobre sua realidade, no qual situações-limite foram identificadas, dentre elas, a percepção dos usos que se fazem dos espaços na comunidade escolar e local e suas relações com a educação das crianças da creche. Os resultados evidenciaram a existência de limitações dos usos dos espaços para as crianças habitarem a cidade e que os agentes participantes esperançam por mudanças dessa realidade. Por outro lado, a creche revela não ser apenas um espaço educativo, como também lugar de pertencimento para os educandos e um território da infância. Provocando novo olhar para os espaços da creche e suas potencialidades, propõe-se que a ressignificação dos usos desses espaços  direcionada à prática docente, tendo em vista a superar a ênfase da sala de referência como espaço de aprendizagem. Assim, a prática pedagógica e a dimensão espaço-tempo estão estritamente unidas pelo elo da educação humanizadora freireana presente nas experiências, interações e brincadeiras no cotidiano da creche, potencializando seu desenvolvimento integral e sendo capazes de protagonizar ações transformadoras de sua realidade.


  • Mostrar Abstract
  • The work to investigate the limits and possibilities of a training course for Early Childhood Education educators based on the process of Freirean Thematic Research in the redefinition of the uses of spaces in the local and school community. Based on the theoretical references of Sociology of Childhood and Paulo Freire's pedagogy, Freire's possible approaches and theoretical-methodological contributions to Early Childhood Education, understanding that Freire's assumptions corroborate the meaning of children and Sociology of Childhood, and humanizing education and emancipatory can be contextualized in Early Childhood Education. The methodological path starts from qualitative research, which makes a theoretical discussion of how notions of space are related to the historical, political, and pedagogical aspects of space in Early Childhood Education. The empirical field research involves carry out the Freirean Thematic Research process in a daycare center in Mata Grande-AL. The instruments used in this participatory research were observation, photographs, videos, field diary, and interviews. Data analysis was handled by Discursive Textual Analysis. Thus, the Thematic Investigation process of that community sought to obtain the perspectives of residents, daycare children, and their educators about their reality, in which limited situations were identified, among them, the perception of the uses made of spaces in the school community and location and its relationships with the education of daycare children. The results highlighted the existence of limitations in the use of spaces for children to live in the city and that the participating agents hope for changes in this reality. On the other hand, the daycare center reveals that it is not only an educational space but also a place of belonging for students and a territory of childhood. Provoking a new look at care spaces and their potential, it is proposed that the resignification of the uses of these spaces be directed towards teaching practice, to overcome the emphasis on the reference room as a learning space. Thus, pedagogical practice and the space-time dimension are strictly united by the link of Freire's humanizing education present in the experiences, interactions, and games in the care center's daily life, enhancing their integral development and being able to carry out transformative actions in their reality.

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  • ISABEL LOPES FONSECA FERREIRA
  • Multimodalidade na literatura infantil: análise de livros do PNLD PNAIC à luz da Gramática do Design Visual

  • Orientador : TEREZA CRISTINA CAVALCANTI DE ALBUQUERQUE
  • MEMBROS DA BANCA :
  • ANA PAULA SOLINO BASTOS
  • JUSCELINO FRANCISCO DO NASCIMENTO
  • TEREZA CRISTINA CAVALCANTI DE ALBUQUERQUE
  • Data: 26/03/2024

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  • Os anos iniciais do Ensino Fundamental são permeados (ou deveriam ser?) por uma diversidade de textos e portadores de textos multimodais que precisam ser explorados em sua potencialidade. Compreendendo o letramento e a alfabetização como um processo que envolve muitas facetas, vemos nos livros de literatura infantil um potencial de contribuir a esse processo, de modo que não se trata apenas de um portador de textos verbais e visuais, mas é um produto cultural, com linguagens que precisam ser identificadas e compreendidas em sua totalidade, sem supervalorizar uma linguagem em detrimento de outras. No entanto, observamos a não apropriação deste conhecimento por grande parte dos professores que alfabetizam. Ou seja, identificamos como problema que as práticas dos professores alfabetizadores ainda permanecem como uma prática intuitiva na exploração de recursos multimodais como é o caso específico da utilização do livro de literatura infantil. Este uso poderia ser mais qualificado, a partir do estudo sobre práticas multimodais. Neste sentido, definimos como pergunta de pesquisa: Quais os recursos multimodais presentes nos livros de literatura infantil do acervo PNLD Pnaic e como essa construção poderá impactar na alfabetização e no letramento? Na busca de respostas, realizamos uma pesquisa documental, de abordagem qualitativa, com o objetivo geral de analisar as características multimodais presentes nos livros de literatura infantil destinados ao ciclo de alfabetização, do Programa Nacional do Livro Didático Pnaic. E como objetivos específicos desta pesquisa, buscamos: (1) Investigar a intencionalidade do uso de diferentes recursos tipográficos (2) Compreender a inter-relação das linguagens que compõem os livros de literatura infantil da amostra; (3) Identificar as dimensões da Gramática do Design Visual (GDV) de Kress e Van Leeuwen (2006) nas obras. Os resultados nos indicam que no emprego de diferentes recursos tipográficos há a intenção de enfatizar sentimentos de personagens, ou salientar o nome de um objeto, ou a fala de personagens, entre outros propósitos.  No que se refere às inter-relações verbo-visual empregadas, compreendemos que há uma evolução entre os anos de escolarização: nos livros do primeiro ano a relação mais presente é de repetição, enquanto, nos livros do segundo e terceiro anos a relação mais evidenciada é de combinação entre imagens e textos verbais. Sobre a presença das dimensões representacionais, interativas e composicionais da GDV nas obras, observamos a predominância de imagens narrativas, de imagens de oferta e os elementos relacionados ao “valor da informação” seguindo os pressupostos definidos por estes autores. Tudo isso evidencia a potencialidade das obras para o desenvolvimento da alfabetização e do letramento. Portanto, a percepção e a exploração da multimodalidade que constitui os livros de literatura para crianças podem ser um caminho para a consolidação da alfabetização e do letramento das crianças. Seguramente, não é o único caminho, mas é um recurso pedagógico que corrobora de maneira acentuada ao desenvolvimento das aprendizagens das crianças dos anos iniciais do Ensino Fundamental. 


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  • The early years of Elementary School are permeated (or should they be?) by a diversity of texts and carriers of multimodal texts that need to be explored to their potential. Understanding literacy and literacy as a process that involves many facets, we see in literature books It has the potential to contribute to this process, so that it is not only a carrier of verbal and visual texts, but is a cultural product, with languages that need to be identified and understood in In other words, we identified as a problem that the practices of literacy teachers still remain as an intuitive practice in the exploration of multimodal resources as is the specific case of the use of children's literature books. This use could be more qualified from the study of multimodal practices. their totality, without overvaluing one language to the detriment of others. However, we observed that most teachers who teach literacy do not appropriate this knowledge. In this sense, we defined as a research question: What are the multimodal resources present in the children's literature books of the PNLD Pnaic collection and how can this construction impact on literacy and literacy? In the search for answers, we carried out documentary research, with a qualitative approach, with the general objective of analyzing the multimodal characteristics present in children's literature books intended for the literacy cycle, do Programa Nacional do Livro Didático Pnaic. E como objetivos específicos desta pesquisa, buscamos: (1) Investigar a intencionalidade do uso de diferentes recursos tipográficos (2) Compreender a inter-relação das linguagens que compõem os livros de literatura infantil da amostra; (3) Identificar as dimensões da Gramática do Design Visual (GDV) de Kress e Van Leeuwen (2006) nas obras. The results indicate that in the use of different typographic resources there is the intention of emphasizing the feelings of characters, or emphasizing the name of an object, or the speech of characters, among other purposes. With regard to the verbal-visual interrelations employed, we understand that there is an evolution between the years of schooling: in the books of the first year the most present relationship is of repetition, while in the books of the second and third years the most evident relationship is of combination between images and verbal texts. Regarding the presence of the representational, interactive and compositional dimensions of GDV in the works, we observed the predominance of narrative images, offer images and elements related to the "value of information" following the assumptions defined by these authors. All this highlights the potential of the works for the development of literacy and literacy. Therefore, the perception and exploration of the multimodality that constitutes children's literature books can be a way to consolidate children's literacy and literacy. Certainly, it is not the only way, but it is a pedagogical resource that strongly corroborates the development of learning of children in the early years of Elementary School.

2023
Dissertações
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  • ALINE JAISLANE DE SOUZA TAVARES
  • CONTRIBUIÇÕES DO CURSO DE EXTENSÃO LIBRAS: SAÚDE NAS MÃOS AOS ESTUDANTES DOS CURSOS SUPERIORES DE ENFERMAGEM E MEDICINA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE ALAGOAS, CAMPUS ARAPIRACA

  • Orientador : DIEGO DE OLIVEIRA SOUZA
  • MEMBROS DA BANCA :
  • DIEGO DE OLIVEIRA SOUZA
  • MARCIO BEZERRA SANTOS
  • HERBERT NUNES DE ALMEIDA SANTOS
  • Data: 10/04/2023

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  • A presente pesquisa trata das discussões e reflexões acerca das diferenças linguísticas e socioculturais e da ampliação da visão socioantropológica da surdez e do sujeito surdo a partir de um curso de extensão promovido aos estudantes na formação inicial na área da saúde. Este estudo objetivou investigar as potencialidades do curso de extensão Libras: saúde nas mãos para os estudantes dos cursos superiores de enfermagem e medicina da Universidade Federal de Alagoas, Campus Arapiraca. O curso foi mediado pelo uso das Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação (TDIC), que teve o processo de ensino e aprendizagem ocorrido no contexto de encontros síncronos e atividades assíncronas. A metodologia foi a de abordagem qualitativa, do tipo pesquisa-ação, dividida em três etapas: (i) mapeamento inicial, utilizando como fontes de dados um levantamento nos Projetos Pedagógicos dos cursos da área da saúde e entrevista semiestruturada individual com os participantes de pesquisa; (ii) intervenção por meio do planejamento e do desenvolvimento de um curso pautado no ensino da Libras e nos aspectos da pessoa surda, registrando as interações por meio de anotações em diário de campo, observação participante e registros audiovisuais; e (iii) avaliação do curso em questão, com entrevista com grupo focal, formado pelos participantes presentes. Para a análise de dados foi adotada a metodologia da análise de conteúdo e teve como base as seguintes categorias: aspectos metodológicos do curso, concepção de surdez e cultura surda, e prática profissional em saúde. Os dados demonstraram que os aspectos metodológicos utilizados e as discussões proporcionadas permitiram um cenário favorável para o desenvolvimento da aprendizagem dos participantes possibilitando melhoria na futura prática profissional e no atendimento em saúde do surdo. Além de trazer subsídios para a importância do uso de tecnologias leves no trabalho em saúde. Esta pesquisa se propõe a servir de aporte teórico para futuros estudos, contudo ressalta-se a importância de mais pesquisas, a fim de favorecer novas reflexões e discussões enriquecendo assim a literatura com a temática apresentada.


  • Mostrar Abstract
  • This research deals with discussions and reflections about linguistic and sociocultural differences and the extension of the socio-anthropological view of deafness and the deaf subject from an extension course promoted to students in initial training in the area of health. This study aimed to investigate the potential of the Libras extension course: health in the hands for students of higher education courses in nursing and medicine at the Federal University of Alagoas, Campus Arapiraca. The course was mediated using Digital Information and Communication Technologies (TDIC), whose teaching and learning process took place in the context of synchronous meetings and asynchronous activities. The methodology was a qualitative approach, of the action-research type, divided into three stages: (i) initial mapping, using as data sources a survey in Pedagogical Projects of courses in the health area and individual semi-structured interviews with research participants; (ii) intervention through the planning and development of a course based on the teaching of Libras and aspects of the deaf person, recording as advised through notes in a field diary, participant observation and audiovisual recordings; and (iii) evaluation of the course in question, with an interview with a focus group, formed by the participants present. For data analysis, the methodology of content analysis was adopted and was based on the following categories: methodological aspects of the course, conception of deafness and deaf culture, and professional practice in health. The data consider that the methodological aspects used, and the discussions provided allow a favorable scenario for the development of the participants' learning, allowing the improvement in the future professional practice and in the health care of the deaf. In addition to bringing transfers to the importance of using light technologies in health work. This research proposes to serve as a theoretical support for future studies, however, the importance of further research is emphasized, to encourage new reflections and discussions, thus enriching the literature with the thematic theme.

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  • JAKLANE DE ABREU SANTOS
  • UMA ANÁLISE DAS ABORDAGENS DOS LIVROS DIDÁTICOS DE CIÊNCIAS DO 5º ANO (PNLD 2019) SOBRE LIXO: PERSPECTIVAS PARA DISCUSSÃO AMBIENTAL NA ESCOLA

  • Orientador : IARA TERRA DE OLIVEIRA
  • MEMBROS DA BANCA :
  • ADELMO FERNANDES DE ARAUJO
  • IARA TERRA DE OLIVEIRA
  • SIDILENE AQUINO DE FARIAS
  • WILMO ERNESTO FRANCISCO JUNIOR
  • Data: 12/04/2023

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  • A Educação Ambiental é instituída enquanto proposta interdisciplinar com o objetivo de orientar ações pedagógicas para construção de caminhos com vistas à conscientização sobre os problemas que aferem o meio ambiente. No entanto, percebe-se que o princípio curricular sempre foi destaque na disciplina Ciências. Diante de tais questões e sabendo que em grande parte das discussões sobre ensino, o livro didático sempre foi/é um elemento presente, visto, ainda, enquanto material central do trabalho em sala de aula, questiona-se: As discussões apresentadas nos Livros Didáticos de Ciências do 5º ano aprovados pelo PNLD/2019, contribuem para discussão ambiental na escola com perspectivas conscientizadoras da temática lixo? A partir deste questionamento, o objetivo da pesquisa foi investigar em que medida as abordagens sobre lixo nos Livros Didáticos de Ciências do 5º ano (PNLD 2019) limita e/ou possibilita a discussão ambiental na escola. De modo específico, dialogou-se teoricamente sobre Educação Ambiental, discutiu-se sobre geração de lixo enquanto uma urgência a ser problematizada; fez-se uma revisão teórica sobre o livro didático, ressaltando as políticas públicas, ao longo dos anos, criadas com a finalidade de gerenciar a produção e distribuição das obras didáticas. O estudo é de base quanti-qualitativa, com caráter descrivo e documental, onde utilizou-se a análise de conteúdo bardiniana.  A hipótese colocou que o componente curricular Ciências, a partir do uso do livro didático do 5º ano, discute sobre conscientização ambiental no tocante a temática lixo. Os livros didáticos do 5º ano aprovados pelo PNLD/2019 somam-se 14, ao todo. Estes compuseram o corpus de análise da pesquisa. Mediante uso do Software Nvivo, foram selecionadas as unidades de análise. Os livros foram analisados e categorizados considerando elementos que apresentam menções, explicitamente, ou não, sobre orientações didáticas que, por vezes, induzem a práticas que possibilitam a conscientização ambiental. De modo geral, coloca-se que as abordagens apresentadas nos livros didáticos contribuem para discussão ambiental na escola, podendo, assim, permitir perspectivas conscientizadoras sobre a temática lixo, fato que responde positivamente o problema de pesquisa e confirma a sua hipótese. Contudo, apesar dos livros, em sua maioria, apresentarem componentes que se endereçam à discussão ambiental e a problemática sobre o lixo, chama-se atenção da figura do professor quanto ao uso destes materiais, pois os silêncios que alguns livros apresentam ressoam sobre sua prática e cobram deste profissional métodos que possam suprir possíveis falhas.


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  • Environmental Education is instituted as an interdisciplinary proposal with the goal of guiding pedagogical actions in order to raise awareness about the problems that affect the environment. However, it is noticeable that the theme has always been highlighted in the Science curriculum component. In view of such issues and knowing that in most of the discussions about teaching, the Textbook has always been/is a present element, we question ourselves: Do the discussions presented in the 5th grade Science Textbooks approved by PNLD 2019/2021, contribute to environmental discussion, so that the student can outline problems, propose investigations and intervention actions to improve the quality of socio-environmental life? From this questioning, we have the general objective of investigating to what extent the approaches about garbage in 5th grade Science Textbooks (PNLD 2019/2021) limit and/or enable environmental awareness. Specifically, there is a theoretical dialogue about Environmental Education, emphasizing it as a public policy; there is a discussion about waste generation as an urgency to be problematized; there is a theoretical review about the Textbook, highlighting the public policies, over the years, created in order to manage the production and distribution of textbooks. This is a quantitative-qualitative study, with a descriptive and documental character, in which Bardanian content analysis is used.  The hypothesis is that the curricular component Science, through the use of its 5th grade Textbook, allows an environmental discussion about waste generation and that, through discussions in this discipline, it is possible to enable a critical look at Environmental Education. The first findings of the research present an Environmental Education embedded in a context of economic interests. Therefore, we have a textbook that is characterized by ideologies, but that is an important material in the pedagogical process. We can say, beforehand, that significant teaching practices on Environmental Education are visible. However, there is still a need for teacher training in the area, seen as a principle for environmental awareness in the classroom.

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  • MILENE ARLINDA DE LIMA MENDES
  • EDUCAÇÃO PERMANENTE EM SAÚDE E SUAS POSSIBILIDADES EM UM SERVIÇO DE ATENÇÃO ÀS VÍTIMAS DE VIOLÊNCIA SEXUAL NO NORDESTE

  • Orientador : MICHAEL FERREIRA MACHADO
  • MEMBROS DA BANCA :
  • MICHAEL FERREIRA MACHADO
  • CARLOS DORNELS FREIRE DE SOUZA
  • ANA KALLINY DE SOUSA SEVERO
  • Data: 27/04/2023

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  • A Educação Permanente em Saúde (EPS) é uma importante estratégia do Sistema Único de Saúde (SUS) com vistas a qualificar os processos assistenciais e de trabalho em saúde e se apoia na aprendizagem significativa e na possibilidade de ressignificar as práticas profissionais. O estudo objetivou analisar a compreensão dos trabalhadores acerca dos processos de EPS na atenção às vítimas de violência sexual na Rede de Atenção às Vítimas de Violência Sexual (RAVVS), gestão e Área Lilás do Hospital da Mulher Nise da Silveira. Trata-se de uma pesquisa de caráter descritivo, exploratório e de abordagem quali-quantitativa, apoiada por pesquisas bibliográficas relacionadas à temática do estudo. Os procedimentos para coleta e produção das informações da pesquisa seguiram dois eixos de trabalho, sendo que no primeiro eixo a recolha de dados transcorreu através de dois questionários aplicados online, sendo um destinado aos profissionais da assistência e outro para os da gestão da RAVVS. No segundo eixo foram promovidas três oficinas, como estratégica participativa de produção de dados científicos, com a participação dos dois grupos de pesquisa. Os resultados e discussão dos dados serão expostos no formato de dois artigos, o primeiro intitulado EPS: possibilidades de efetivação em um serviço de atenção as vítimas de violência sexual no nordeste e o segundo intitulado EPS: dispositivo necessário para um serviço de atenção as vítimas de violência sexual no nordeste. Avaliza-se, diante do estudo, que os profissionais reconhecem os efeitos que a EPS proporciona para assistência as pessoas violadas sexualmente, apesar dos desafios para sua operacionalização.


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  • Permanent Health Education (PHE) is an important strategy of the Unified Health System (SUS) with a view to qualifying health care and work processes and is based on meaningful learning and the possibility of re-signifying professional practices. The study aimed to analyze the understanding of workers about the (PHE) processes in the care of victims of sexual violence in the Care Network for Victims of Sexual Violence (RAVVS), management and Lilac Area of the Hospital da Mulher Nise da Silveira. This is a descriptive, exploratory research with a quali-quantitative approach, supported by bibliographic research related to the subject of the study. The procedures for collecting and producing research information followed two work axes, and in the first axis data collection took place through two questionnaires applied online, one of which was intended for assistance professionals and the other for RAVVS management. In the second axis, three workshops were promoted, as a participatory strategy for the production of scientific data, with the participation of the two research groups. The results and discussion of the data will be presented in the format of two articles, the first entitled (PHE): possibilities of effectiveness in a service of attention to victims of sexual violence in the northeast and the second entitled (PHE): necessary device for a service of attention to victims of sexual violence. sexual violence in the northeast. It is endorsed, in view of the study, that professionals recognize the effects that (PHE) provides for assistance to sexually violated people, despite the challenges for its operation.

     

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  • DANIEL CICERO DOS SANTOS BARBOSA
  • Trajetória de ensino e obstáculos de um surdo na pós-graduação: um estudo autobiográfico

  • Orientador : WILMO ERNESTO FRANCISCO JUNIOR
  • MEMBROS DA BANCA :
  • DANIELLE OLIVEIRA DA NOBREGA
  • PATRÍCIA LUIZA FERREIRA REZENDE
  • WILMO ERNESTO FRANCISCO JUNIOR
  • Data: 02/05/2023

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  • Este trabalho aborda como tema central a inclusão de surdos no Ensino Superior, focando especialmente na pós-graduação. Nesse sentido, quando se pensa na inclusão de surdos, compreende-se que este utiliza língua e cultura diferentes das demais pessoas. Nesse ínterim, a pesquisa teve como objetivo analisar a trajetória educacional e os obstáculos de um surdo na pós-graduação de uma universidade federal. A pesquisa foi desenvolvida por meio de uma abordagem qualitativa do tipo autobiográfica, que visou narrar as experiências e vivências do pesquisador frente aos desafios, dificuldades e aprendizagens desde os primeiros anos de escolarização até o mestrado. Os resultados indicam que esse processo, em determinadas vezes, se mostrou desafiador, pois dificuldades foram percebidas e presenciadas. Entre estas, o uso da Língua Portuguesa, as incongruências do ensino remoto, as práticas não adequadas à singularidade do sujeito surdo. Por outro lado, percebeu-se também a preocupação de professores em proporcionar, da melhor forma, um ambiente de caráter inclusivo. Desse modo, entende-se que a inclusão se faz necessária com as políticas educacionais, mas também com ações de permanência, entre elas as práticas educativas inclusivas, o currículo e a empatia de envolvidos, de modo a contemplar as especificidades de cada estudante e favorecer a equidade no processo educacional.


  • Mostrar Abstract
  • This work addresses the process of inclusion of deaf people in Higher Education, particularly in post-graduation level. In this way, to think about the inclusion, it is fundamental to understand that both language and culture of deaf people are specific. The work aimed at analyzing the educational trajectory and obstacles of a deaf person in a master’s degree course from a federal university. The research was developed through a qualitative approach under the autobiographical perspective, whose purpose is to narrate the experiences and experiences of the researcher in the face of challenges, difficulties and learning from the first years of schooling to the master’s degree. The results indicated that this process, at certain times, proved to be challenging, because difficulties were perceived and witnessed. Among these, the use of the Portuguese Language, the incongruities of remote teaching, the practices not appropriate to the singularity of the deaf subject. On the other hand, it was also perceived the concern of teachers to provide, in the best way, an environment of inclusive character. Thus, it is understood that the process of inclusion is made from educational policies, but actions to guarantee the permanence are also related to inclusive pedagogical practices, the curriculum, and the empathy by the people around in order to contemplate the specificities of each student and to promote equity in the educational process.

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  • ELIANE VANDERLEI FERREIRA
  • Docência na pandemia do COVID-19 e metacognição: desafios e adaptações de professores do ensino infantil

  • Orientador : WELINGTON FRANCISCO
  • MEMBROS DA BANCA :
  • CLECI TERESINHA WERNER DA ROSA
  • TEREZA CRISTINA CAVALCANTI DE ALBUQUERQUE
  • WELINGTON FRANCISCO
  • Data: 29/05/2023

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  • A pandemia da Covid-19, de forma brusca, modificou a forma das relações escolares, rompendo os encontros diários entre professores e estudantes. Esse rompimento indiscutivelmente afeta o processo de ensino e aprendizagem, ainda mais na educação infantil em que a convivência e a afetividade são muito importantes. Para buscar entender os processos elaborados pelos professores, explorando a consciência dos desdobramentos para enfrentar o ensino virtual realizado e lidar com os anseios dos discentes, a abordagem metacognitiva foi um caminho escolhido. Assim, o presente estudo tem como sustentação os estudos de metacognição de John Flavell e seus aspectos afetivos por Anastasia Efklides, objetivando investigar como a pandemia do COVID-19 afetou as relações do ensino infantil e as possíveis transformações pessoais e profissionais do professor a partir das alterações na dinâmica escolar. Para tanto, adotou-se como metodologia a abordagem qualitativa de pesquisa e como técnica de coleta de dados o Grupo Focal com a participação de 6 (seis) professoras do ensino infantil da rede pública que atuaram nos anos de 2020 e 2021. A análise dos dados foi realizada sob Análise Textual Discursiva proposta por Roque Moraes e Maria do Carmo Galiazzi, que após o tratamento, organização e interpretação geraram as seguintes categorias: Relação entre a tecnologia e a formação docente; Desafios e aprendizados; Sentimentos e afetos: não foi só sobre ensinar, foi também sobre mim – o professor; e A relação entre a falta de contato e manutenção da afetividade durante o ensino virtual. Os resultados apontaram que para garantir o ensino durante a pandemia do Covid-19, as docentes, além de utilizarem e avaliarem o próprio repertório de conhecimentos, precisaram também adquirir novos conhecimentos a partir de diversas experiências metacognitivas, incluindo tanto aspectos cognitivos como tarefas específicas de conhecimento e julgamentos de aprendizagem quanto aspectos afetivos, especificamente sentimentos de dificuldade, estimativa de esforço e correção de soluções, pois a imprevisibilidade e o pouco domínio de recursos digitais trouxeram consigo desafios a serem superados, sobretudo para uma nova configuração didática do ensinar.


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  • The Covid-19 pandemic, in a sudden way, changed the form of school relationships, breaking up daily meetings between teachers and students. This disruption undoubtedly affects the teaching and learning process, even more so in early childhood education, where coexistence and affection are very important. In order to seek to understand the processes elaborated by the teachers, exploring the awareness of the unfolding to face the virtual teaching carried out and to deal with the students' desires, the metacognitive approach was a chosen path. Thus, the present study is based on the metacognition studies by John Flavell and its affective aspects by Anastasia Efklides, aiming to investigate how the COVID-19 pandemic affected the relationships of early childhood education and the possible personal and professional transformations of the teacher from the changes in school dynamics. To this end, a qualitative research approach was adopted as a methodology and a Focal Group as a data collection technique with the participation of 6 (six) preschool teachers from the public network who worked in the years 2020 and 2021. data was performed under Discursive Textual Analysis proposed by Roque Moraes and Maria do Carmo Galiazzi, which after treatment, organization and interpretation generated the following categories: Relationship between technology and teacher training; Challenges and learning; Feelings and affections: it wasn't just about teaching, it was also about me – the teacher; and the relationship between the lack of contact and maintenance of affection during virtual teaching. The results showed that, in order to guarantee teaching during the Covid-19 pandemic, the teachers, in addition to using and evaluating their own knowledge repertoire, also needed to acquire new knowledge from various metacognitive experiences, including both cognitive aspects and specific tasks of knowledge and learning judgments regarding affective aspects, specifically feelings of difficulty, estimating effort and correcting solutions, as unpredictability and little mastery of digital resources brought with them challenges to be overcome, especially for a new didactic configuration of teaching.

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  • ISAURA LAYS SA FERNANDES DE SOUZA
  • BRINCAR COMO PRÁTICA DE LIBERDADE: A HUMANIZAÇÃO FREIREANA PERMEANDO AS INFÂNCIAS

     
  • Orientador : ANA PAULA SOLINO BASTOS
  • MEMBROS DA BANCA :
  • ROGER MAGALHÃES DA SILVA
  • ANA PAULA SOLINO BASTOS
  • MARIA DANIELLE ARAUJO MOTA
  • SUZANA SANTOS LIBARDI
  • Data: 29/05/2023

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  • Este trabalho tem como propósito investigar os desafios e as possibilidades da pedagogia freireana na construção de práticas pedagógicas brincantes na Educação Infantil. A metodologia utilizada para a realização dessa pesquisa tem caráter qualitativo, a qual foi organizada em duas fases: a primeira de caráter teórico, em que foi possível construir, a partir de estudos bibliográficos, articulações entre a pedagogia freireana e os estudos da infância. E a segunda, de caráter empírico, em que, a partir de um curso formativo remoto e presencial realizado em uma escola do campo, foi possível implementar o processo de Investigação Temática para localização de problemas vivenciados pela comunidade, servindo como ponto de partida para elaboração de propostas pedagógicas para turma de Educação Infantil. Esse curso envolveu a participação de educadoras, gestora e crianças, assim como também moradores locais e representantes do MST, o qual foi estruturado em três fases: 1) Levantamento de situações problemáticas, análise e definição do Tema Gerador, denominado: “Terra sem água não produz: a água do rio São Francisco tão perto e ao mesmo tempo tão distante”; 2) Planejamento das atividades pedagógicas com base nos três Momentos Pedagógicos (3MP), envolvendo a ludicidade e a participação infantil; 3) Organização para implementação das propostas pedagógicas, sintetizada no Caderno de Atividades “Conhecendo a terra que eu existo!”. As informações foram obtidas na forma de vídeogravações, grupos no WhatsApp, diários de campo, produções das crianças, observação participante, e analisados pela Análise Textual Discursiva (MORAES e GALIAZZI, 2011). Os resultados evidenciaram que é possível construir um currículo escolar, em favor da vida, a partir de problemáticas que fazem parte da realidade concreta das crianças, por traduzirem situações limites vivenciadas pela comunidade local, a exemplo do acesso desigual ao recurso natural “água”, desemprego, desinformação, ausência de políticas públicas, ausência de atenção primária à Saúde e a Educação, entre outros.  Sendo assim, a humanização e a liberdade no trabalho para/com as crianças surgem com a escuta, com a relação respeitosa entre educador-educando, com acolhimento e pertencimento individual e coletivo, com o direito às experiências brincantes, interativas e significativas no espaço escolar, que são fomentadas com a proposta da construção de um currículo arquitetado por meio de Temas Geradores.

     
     
     

  • Mostrar Abstract
  • The purpose of this work is to investigate the challenges and possibilities of Freire's pedagogy in the elaboration of pedagogical practices in Early Childhood Education, having as a starting point the following research problem: How Freire's pedagogy can contribute to structure playful pedagogical practices that ensure an Early Childhood Education humanizing? The methodology used to carry out this research has a qualitative character, which was organized in two phases: the first of a theoretical nature, in which it was possible to build, from bibliographical studies, articulations between Freire's pedagogy and childhood studies. And the second, of an empirical nature, in which, based on a remote and face-to-face training course carried out in a rural school, it was possible to implement the Thematic Investigation process to locate problems experienced by the community, serving as a starting point for the elaboration of the pedagogical proposals for Early Childhood Education. This course involved the participation of educators, management and children, as well as local residents and representatives of the MTST, which was structured in four phases: 1) Survey of problematic situations, analysis and definition of the Generating Theme, called: “Land without water does not produce: the water of the São Francisco River so close and at the same time so far away”; 2) Planning of pedagogical activities based on the three Pedagogical Moments (3MP), involving playfulness and child participation; 3) Organization for the implementation of pedagogical proposals, summarized in the portfolio “Knowing the land I exist!”. The information was obtained in the form of video recordings, WhatsApp groups, field diaries, children's productions, participant observation, and analyzed by Discursive Textual Analysis (MORAES and GALIAZZI, 2011). Partial results have shown that it is possible to build pedagogical proposals from local issues that are part of the concrete reality of children, as they translate limiting situations experienced by the school and local community. in its educational processes, revealed in the simplest gestures, it contributes to integral and humanizing child development, training childhood educators also with knowledge about the need to guarantee the rights and needs of children by offering an intentional and playful practice in the organization of the daily life of Early Childhood Education.

     
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  • JOSE ROBERTO AMORIM
  • Proposta de aplicativo para dispositivo móvel como instrumento potencializador do ensino de hanseníase nas graduações da área da saúde no Brasil

  • Orientador : CARLOS DORNELS FREIRE DE SOUZA
  • MEMBROS DA BANCA :
  • CARLOS DORNELS FREIRE DE SOUZA
  • MICHAEL FERREIRA MACHADO
  • VALÉRIA PETRI
  • Data: 30/05/2023

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  • A Hanseníase é uma doença milenar, de natureza infecto-contagiosa, causada pelo Mycobacterium leprae, com comprometimento neural e manifestações cutâneas, cuja transmissão ocorre através do contato com pacientes multibacilíferos, levando a danos neurais irreversíveis, tornando-se a principal causa de incapacidades evitáveis em todo o mundo, apresentando altas taxas de prevalência, ainda e sobretudo, no Brasil. Um dos fatores causais está no ensino deficitário e desmotivador, como acontece nas escolas de saúde no Brasil. Esse trabalho tem como objetivo geral desenvolver um aplicativo para dispositivo móvel, com enfoque no ensino de hanseníase para graduações das áreas de saúde. Para a sua elaboração, os procedimentos metodológicos serão divididos em etapas:  Etapa 1- Elaboração de conteúdos atualizados sobre hanseníase com enfoque nas atuações das profissões da área da saúde; Etapa 2- Criação de uma base de dados com conteúdo atualizado sobre hanseníase em diálogo com as diretrizes curriculares das graduações da área da saúde; Etapa 3- Elaboração protótipo do aplicativo sobre hanseníase com enfoque nas atuações das profissões da área da saúde. Ao final do projeto, espera-se: 1- A criação/disponibilização de uma base de dados e informações atualizada e robusta sobre a hanseníase, conforme disposto nos eixos temáticos; 2- Um protótipo de aplicativo com potencial uso na formação de profissionais de saúde em todo o território nacional; e 3- oferta de uma contribuição prática para a estratégia global e nacional de enfrentamento à hanseníase como problema de saúde pública.


  • Mostrar Abstract
  • Leprosy is an ancient disease, infectious and contagious, caused by Mycobacterium leprae, with neural impairment and cutaneous manifestations, whose transmission occurs through contact with multibacilliferous patients, leading to irreversible neural damage, becoming the main cause of preventable disabilities worldwide, with high prevalence rates, still and especially in Brazil. One of the causal factors is the deficient and demotivating teaching, as it happens in health schools in Brazil. This work has the general objective of developing an app for a mobile device, with a focus on teaching leprosy to graduate students in health areas. For its elaboration, the methodological procedures will be divided into stages: Stage 1- Elaboration of updated content on leprosy with a focus on the actions of health professionals; Step 2- Creation of a database with updated content on leprosy in dialogue with the curricular guidelines of graduate courses in the health area; Step 3- Prototype development of the mobile app on leprosy with a focus on the actions of health professionals. At the end of the project, it is expected: 1- The creation/availability of an up-to-date and robust database and information on leprosy, as set out in the thematic axes; 2- An mobile app prototype with potential use in the training of health professionals throughout the national territory; and 3- offering a practical contribution to the global and national strategy to fight leprosy as a public health problem.

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  • AMANDA MARIA BARROS TENORIO
  • Resolução de Problemas em periódicos de ensino de matemática, na educação básica no período de 2015 a 2021: uma análise da relação com a formação crítico-reflexiva

  • Orientador : ADELMO FERNANDES DE ARAUJO
  • MEMBROS DA BANCA :
  • ADELMO FERNANDES DE ARAUJO
  • IARA TERRA DE OLIVEIRA
  • ELIELSON MAGALHAES LIMA
  • JENAICE ISRAEL FERRO
  • Data: 30/06/2023

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  • Este trabalho buscou analisar a Resolução de Problemas (RP) em periódicos da área do ensino da matemática, na educação básica, por meio da análise de conteúdo de artigos publicados de 2015 a 2021 na Plataforma Sucupira, e as suas relações com a formação crítico-reflexiva. O intuito do estudo foi resolver o seguinte problema de pesquisa: como se apresenta a Resolução de Problemas em periódicos da área do ensino da matemática, na educação básica, no período de 2015 a 2021?. Para tanto, foi analisada a RP diante dos periódicos da área do ensino de matemática, na educação básica, mediante a análise de conteúdo de artigos publicados no marco temporal citado acima, na Plataforma Sucupira e suas relações com a Formação crítico-reflexiva. Nesse ínterim, procurou-se investigar as temáticas presentes nas publicações sobre Resolução de Problemas, a partir de categorias prévias e posteriores, compreender de que maneira as temáticas encontradas sobre Resolução de Problemas estabelecem relações com a formação crítico-reflexiva e debateu-se sobre um ensino de matemática que contemple a formação crítico-reflexiva na perspectiva da Resolução de Problemas. Nesse contexto, foi utilizada a pesquisa qualitativa exploratória. Para a análise dos dados, fez-se uso da análise de conteúdo, e a técnica foi a categorial ou temática, sendo a mais rápida e eficaz em discursos diretos e simples. Para a coleta de dados, foi utilizada a Plataforma Sucupira como corpus da pesquisa, na qual se fez uma busca de revistas com Qualis A1, A2, B1 e B2. Após a escolha das revistas, foram feitas buscas de periódicos que estivessem num recorte temporal (de 2015 a 2021), que fossem em Língua Portuguesa e que tratassem do Ensino da Matemática. Para o referencial teórico, procurou-se entender o que eram os problemas e as suas possíveis interpretações. Buscou-se, também, entender a Resolução de Problemas e conhecer teóricos que foram e ainda são importantes para a construção e para o desenvolvimento da RP, entendendo, assim, sua historicidade e seu desenvolvimento por meio do tempo. Ainda no referencial teórico, foi importante entender o que era a formação crítico-reflexiva e as possíveis relações com a Resolução de Problemas. Para esse contexto, as práticas docentes no ensino da matemática foram temas importantes abordados na fundamentação teórica. Durante as discussões realizadas diante dos dados selecionados, foi possível observar aspectos que relacionam a RP com a Formação crítico-reflexiva, os aspectos trazem importantes contribuições para o ensino da matemática. Outro ponto que resultou desta pesquisa é o papel importante que o professor tem na atuação da RP, visto que o desenvolvimento do aluno se dará a partir da mediação de professores críticos-reflexivos estimulando no aluno a capacidade crítica e reflexiva.


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  • This work sought to analyze Problem Solving (PR) in journals in the area of mathematics teaching, in basic education, through the content analysis of articles published from 2015 to 2021 on the Sucupira Platform, and its relations with critical-critical training. reflective. The purpose of the study was to solve the following research problem: how is Problem Solving presented in journals in the area of mathematics teaching, in basic education, from 2015 to 2021?. To this end, the PR was analyzed in relation to periodicals in the area of mathematics teaching, in basic education, through the content analysis of articles published in the aforementioned time frame, in Plataforma Sucupira and its relations with critical-reflexive training. In the meantime, an attempt was made to investigate the themes present in publications on Problem Solving, based on previous and subsequent categories, to understand how the themes found on Problem Solving establish relationships with critical-reflective training, and a debate was taken on a Mathematics teaching that includes critical-reflective training from the perspective of Problem Solving. In this context, exploratory qualitative research was used. For data analysis, content analysis was used, and the technique was categorical or thematic, being the fastest and most effective in direct and simple speeches. For data collection, the Sucupira Platform was used as the research corpus, in which a search was made for journals with Qualis A1, A2, B1 and B2. After choosing the journals, searches were made for journals that were in a time frame (from 2015 to 2021), that were in Portuguese and that dealt with Teaching Mathematics. For the theoretical framework, an attempt was made to understand what the problems were and their possible interpretations. We also sought to understand Problem Solving and meet theorists who were and still are important for the construction and development of PR, thus understanding its historicity and its development over time. Still in the theoretical framework, it was important to understand what critical-reflective training was and the possible relationships with Problem Solving. For this context, teaching practices in mathematics teaching were important topics addressed in the theoretical framework. During the discussions carried out on the selected data, it was possible to observe aspects that relate the PR with the critical-reflective Formation, the aspects bring important contributions to the teaching of mathematics. Another point that resulted from this research is the important role that the teacher has in the performance of the PR, since the student's development will take place from the mediation of critical-reflective teachers, stimulating the student's critical and reflective capacity.

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  • ADELMIRAN SILVA DE OLIVEIRA
  • CONTRIBUIÇÕES DO PROGRAMA RESIDÊNCIA PEDAGÓGICA (CAPES) PARA PRÁXIS DOCENTE NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE GEOGRAFIA EM ALAGOAS

  • Orientador : ADELMO FERNANDES DE ARAUJO
  • MEMBROS DA BANCA :
  • ADELMO FERNANDES DE ARAUJO
  • JENAICE ISRAEL FERRO
  • TEREZA CRISTINA CAVALCANTI DE ALBUQUERQUE
  • Data: 06/07/2023

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  • A presente dissertação faz uma análise em torno da segunda edição do Programa Residência Pedagógica, desenvolvido pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES), com o objetivo de analisar as contribuições que a execução desse programa proporcionou para Práxis e para Formação docente em Geografia na Universidade Federal de Alagoas (UFAL) e na Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) entre outubro de 2020 e março de 2022. De modo específico, objetivamos: Compreender a maneira como o Programa Residência Pedagógica foi construído e desenvolvido nas universidades públicas de Alagoas com ênfase na formação docente e na práxis docente; identificar de que maneira a práxis docente foi apresentada e proposta para a formação inicial dos professores de Geografia nas universidades públicas de Alagoas; e inferir se o PRP contribuiu para a práxis docente dos residentes em Geografia das universidades públicas de Alagoas. Para isso nossa pesquisa seguiu pelas diretrizes metodológicas da pesquisa qualitativa utilizando-se de levantamento bibliográfico, na composição de sua base teórica, de pesquisa documental, na composição do corpus da pesquisa, e da análise de conteúdo na concepção de Laurence Bardin (1977) na exploração do material e para o tratamento dos dados obtidos. Desse modo, nossa análise se deu em torno de duas categorias definidas à priori: a Formação Docente e a Práxis Docente. Para cada categoria emergiu quatro subcategorias, tais quais: Formação inicial, Prática docente, Identidade docente, Experiência/Autonomia para a categoria Formação docente; e Relação/articulação teoria e prática, Ação-reflexão-ação, Saberes e fazeres docentes, Transformação da realidade a partir da prática para a categoria Práxis docente. Esse conjunto de categorias e subcategorias nortearam nossas análises acerca de três grupos de documentos que compõem nosso corpus de pesquisa: 1. os documentos do PRP (editais e portarias CAPES, Projetos Institucionais das IES e subprojetos de Geografia); 2. Os Projetos Pedagógicos dos Cursos (PPC’s) de Geografia da UFAL e da UNEAL; e 3. os relatos de experiência produzidos pelos residentes ao final da execução da referida edição do programa. A análise em torno do grupo 1 contemplou esse conjunto de categorias e subcategorias e se deu também a partir de unidades de análise definidas sob a concepção de Maria Marly de Oliveira (2016). A análise em torno dos grupos 2 e 3 contemplou apenas a categoria Práxis docente e suas respectivas subcategorias. Assim, nossas analises apontaram que o Programa Residência Pedagógica (PRP) contribuiu para Práxis docente na formação de professores de Geografia nas IES alagoanas através da reflexão sobre a prática docente proporcionada pela preparação dos residentes anterior à regência; das ações de intervenção pedagógica proporcionadas pela imersão dos residentes nos contextos das escolas-campo; da construção e ressignificação de saberes e práticas diante dos contextos ocasionados pela pandemia; da vivência no cotidiano escolar nos regimes híbridos e presenciais; da construção da identidade docente; da articulação com o Estágio Curricular Supervisionado; e da conscientização de que as práticas pedagógicas que permeiam a profissão docente são dotadas de potencial transformador da realidade.


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  • This dissertation analyzes the second edition of the Pedagogical Residency Program, developed by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), in order to analyze the contributions that the implementation of this program provided for the Praxis and Teacher Training in Geography at the Federal University of Alagoas (UFAL) and the State University of Alagoas (UNEAL) between October 2020 and March 2022. Specifically, we aimed to: To understand the way the Pedagogical Residency Program was constructed and developed in the public universities of Alagoas with emphasis on teacher training and teaching praxis; to identify how teaching praxis was presented and proposed for the initial training of Geography teachers in the public universities of Alagoas; and to infer if the PRP contributed to the teaching praxis of Geography residents in the public universities of Alagoas. For this our research followed the methodological guidelines of qualitative research using a bibliographic survey, in the composition of its theoretical basis, documentary research, in the composition of the research corpus, and content analysis in the conception of Laurence Bardin (1977) in the exploration of the material and for the treatment of the data obtained. In this way, our analysis was based on two categories defined a priori: Teacher Training and Teacher Praxis. For each category, four subcategories emerged: Initial training, Teaching practice, Teaching identity, Experience/Autonomy for the category Teacher training; and Relationship/articulation theory and practice, Action-reflection-action, Knowing and doing of teachers, Transformation of reality from practice for the category Teaching praxis. This set of categories and subcategories guided our analysis of three groups of documents that make up our research corpus: 1. the PRP documents (CAPES edicts and ordinances, Institutional Projects of HEIs and Geography subprojects); 2. the Pedagogical Projects of Geography courses (PPCs) of UFAL and UNEAL; and 3. the experience reports produced by the residents at the end of the execution of the program. The analysis around group 1 contemplated this set of categories and subcategories and was also based on units of analysis defined under the conception of Maria Marly de Oliveira (2016). The analysis around groups 2 and 3 contemplated only the category Teaching Praxis and its respective subcategories. Thus, our analyses indicated that the Pedagogical Residency Program (PRP) contributed to the teaching praxis in the training of Geography teachers in the HEIs of Alagoas through the reflection on the teaching practice provided by the preparation of residents prior to regency; the pedagogical intervention actions provided by the immersion of residents in the contexts of the field schools; The construction and re-signification of knowledge and practices in the face of the contexts caused by the pandemic; the experience of daily school life in hybrid and classroom regimes; the construction of the teaching identity; the articulation with the Supervised Curricular Internship; and the awareness that the pedagogical practices that permeate the teaching profession are endowed with the potential to transform reality.

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  • LUCAS FERREIRA COSTA
  • EDUCAÇÃO LÚDICA DE PROTAGONIZAÇÃO NO ENSINO E FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE QUÍMICA: A PROPOSIÇÃO DE JOGOS POR DOCENTES EM FORMAÇÃO

  • Orientador : MARLON HERBERT FLORA BARBOSA SOARES
  • MEMBROS DA BANCA :
  • MARLON HERBERT FLORA BARBOSA SOARES
  • WILMO ERNESTO FRANCISCO JUNIOR
  • JOAQUIM FERNANDO MENDES DA SILVA
  • Data: 18/07/2023

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  • O processo de ensino-aprendizagem de química, ofertado na educação básica e superior, não está condizente com o perfil do discente pós-polipandemia de Covid-19. Um recurso plausível para tanto, é a utilização de jogos e atividades lúdicas para uma Educação Lúdica de Protagonização. Evidenciamos, que tal mudança deve começar na formação inicial de professores, com o uso de práticas, recursos, fundamentos e criticidade, que se diversifiquem da pedagogia transmissiva em vigência. Logo, essa dissertação de mestrado se apresenta por múltiplos artigos, sendo seu objetivo analisar as proposições de jogos para o ensino de Química segundo licenciandos em química da cidade de Arapiraca-AL, bem como, discutir, fundamentar e propor um modelo de Educação Lúdica de Protagonização. Esta pesquisa é qualitativa, do tipo estudo de caso e teve sua metodologia diversificada pela triangulação dos dados, do método, dos pesquisadores e das hipóteses. Para tanto, foi realizada uma análise do conteúdo através da sondagem via questionário e da aplicação de uma proposição de jogos por 13 (treze) licenciandos em química na UFAL-Arapiraca. Os resultados apontaram que a Cultura Lúdica Discente dos participantes não diverge mesmo em distinção de moradia, raça e classe social; porém, houve divergência em relação aos gêneros e faixas etárias. Conclui-se que: professores em formação tendem a ensinar do mesmo modo como aprendem, que o contato na formação inicial com práticas lúdicas e protagonizadoras é um reforço para sua perpetuação na rede básica, que jogos apresentam um caráter de não exclusão social, que a segregação de jogos em relação a gênero é uma questão de poder social e que carece de mais estudos, que professores universitários de disciplinas específicas da UFAL não têm utilizado jogos para ensinar, já os professores de disciplinas pedagógicas usam jogos sem um aprofundamento crítico e teórico, que a consideração da Cultura Lúdica Discente melhora a proposição de jogos, que o modelo de proposição desenvolvido demonstrou-se adequado para a formação inicial de professores de química, que a literatura específica de educação química ainda carece investigar mais sobre o lúdica na formação inicial de professores e proposição de jogos, que jogos e outras práticas atraentes para ensinar química possibilitam o protagonismo discente e melhora a interação entre professor/alunos/conteúdos/ambientes.


  • Mostrar Abstract
  • The teaching-learning process of chemistry, offered in basic and higher education, is not
    consistent with the profile of post-polypandemic Covid-19 students. A plausible resource for
    this is the use of games and recreational activities for a Playful Education of Protagonism.
    We show that such a change must begin in the initial training of teachers, with the use of
    practices, resources, fundamentals and criticality, which diversify from the current
    transmissive pedagogy. Therefore, this master&#39;s thesis is presented in multiple articles, and
    its objective is to analyze the propositions of games for teaching Chemistry according to
    undergraduate students in chemistry in the city of Arapiraca-AL, as well as to discuss,
    substantiate and propose a model of Ludic Education for Starring. This research is
    qualitative, of the case study type and had its methodology diversified by the triangulation of
    data, method, researchers and hypotheses. For that, a content analysis was carried out
    through the survey via questionnaire and the application of a proposition of games by 13
    (thirteen) chemistry graduates at UFAL-Arapiraca. The results showed that the Ludic Student
    Culture of the participants does not differ even in terms of housing, race and social class;
    however, there was divergence in relation to gender and age groups. It is concluded that:
    teachers in training tend to teach in the same way they learn, that contact in initial training
    with ludic and protagonist practices is a reinforcement for their perpetuation in the basic
    network, that games present a character of non-social exclusion, that segregation of games
    in relation to gender is a matter of social power and that needs further studies, that university
    professors of specific disciplines at UFAL have not used games to teach, while professors of
    pedagogical disciplines use games without a critical and theoretical deepening, that the
    consideration of Student Ludic Culture improves the proposition of games, that the
    proposition model developed proved to be adequate for the initial formation of chemistry
    teachers, that the specific literature of chemical education still needs to investigate more
    about the ludic in the initial formation of teachers and proposition of games, that games and
    other attractive practices for teaching chemistry enable student protagonism and improve
    interaction between teacher/students/contents/environments.

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  • CLEONOURA BARROS DOS SANTOS
  • ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTOS NA EDUCAÇÃO ESPECIAL NUMA PERSPECTIVA INCLUSIVA: DESAFIOS NO PROCESSO ALFABÉTICO DE CRIANÇAS AUTISTAS

  • Orientador : DANIELLE OLIVEIRA DA NOBREGA
  • MEMBROS DA BANCA :
  • DANIELLE OLIVEIRA DA NOBREGA
  • ANA PAULA SOLINO BASTOS
  • JAIR BARBOSA DA SILVA
  • GESSICA FABIELY FONSECA
  • Data: 24/07/2023

  • Mostrar Resumo
  • O ingresso de discentes com necessidades educativas especiais (NEE) na escola regular ainda desperta nos educadores dúvidas e angústias que podem comprometer suas aprendizagens. Incluir os educandos autistas nesse processo inclusivo torna o desafio macro diante de aspectos que ainda são obstáculos a uma educação especial (EE) com qualidade e equidade. A alfabetização e letramentos de discentes com transtorno do espectro autista (TEA) é uma proposta essencial na contribuição do desenvolvimento máximo de suas habilidades e potencialidades, corroborando com a sua inserção na sociedade letrada ao produzir cultura com os demais pares, como postulado na Psicologia Histórico-cultural, sendo essencial uma formação docente inicial e em serviço que contemplem metodologias e linhas teóricas que venham corroborar no sucesso escolar desses discentes. Diante disso, problematizamos que a formação docente inicial ou continuada pode não estar contribuindo na alfabetização e letramentos dessas crianças, bem como que as práticas pedagógicas utilizadas pelos docentes podem não ser propícias ao avanço da aprendizagem no processo alfabético, problematização essa que nos orientou na construção do objetivo geral desse estudo que é investigar as dificuldades que os professores encontram em suas práxis pedagógicas na alfabetização e letramentos de educandos com autismo em duas escolas no município de Santana do Ipanema-AL. Como objetivos específicos, temos a analisar as estratégias utilizadas pelos professores para o desenvolvimento de ações pedagógicas em sala de aula com alunos autistas; identificar a existência de formação inicial ou continuada voltadas às práticas de alfabetização e letramentos de educandos com NEE; analisar o fazer pedagógico do professor da Sala de Recursos Multifuncionais (SRM) em relação ao acompanhamento individual de cada criança autista em seu processo de alfabetização e letramentos. Em relação ao processo da pesquisa, configura-se como um estudo exploratório, descritivo e de campo, com três docentes de sala de oferta regular e dois da SRM em duas escolas municipais de Santana do Ipanema-AL que desenvolvem atividades com discentes autistas. Foram utilizados como procedimentos metodológicos entrevistas semiestruradas, observações e pesquisa documental em materiais dos professores e das escolas, sendo sua análise realizadapor meio da técnica de análise de conteúdo de Bardin. Atualmente, as análises ainda estão em curso, mas, em princípio, através de nossas leituras e, em comunhão com autores que nos auxiliam nos debates aqui desenvolvidos, pudemos identificar que eles apontam que a Psicologia Histórico-cultural e a inclusão social possuem diretrizes importantes para favorecer uma aprendizagem significativa para o aluno autista; que a falta de uma formação docente numa proposta inclusiva ainda é uma constante angústia na práxis educativa de discentes com TEA, comprometendo o sucesso da aprendizagem desses sujeitos; que os métodos com abordagem humanística são eficazes no sucesso das aprendizagens desses sujeitos, desenvolvendo-o em sua totalidade, concebendo-o como capaz de aprender ao internalizar os conhecimentos desenvolvidos de forma lúdica entre seus pares através da mediação. Através dessas reflexões esperamos responder a nossa problemática desse estudo.


  • Mostrar Abstract
  • The admission of students with special educational needs (SEN) to the regular school still arouses doubts and anxieties that can compromise their learning in educators. Including autistic educans in this inclusive process makes the macro challenge in the face of aspects that are still obstácu-them to a special education (EE) with quality and equity. Literacy and literacy of students with autism spectrum disorder (ASD) is an essential proposal in the contribution of the maximum development of their skills and potentialities, corroding with their insertion in literate society by producing culture with other peers, as post-tulate in Historical-cultural Psychology, being essential an initial and in-service teacher education that contemplate methodologies and theoretical lines that corroborate the school success of these students. Therefore, we problematize that initial or continuing teacher education may not be contri-buindo in the literacy and literacy of these children, as well as that the pedagogical practices used by teachers may not be conducive to the advancement of learning in the alphabetic process, pro-blematization that guided us in the construction of the general objective of this study which is to investigate the difficulties that the that teachers find in their pedagogical praxis in literacy and literacy of students with autism in two schools in the municipality of Santana do Ipanema-AL. As specific objectives, we have to analyze the strategies used by teachers for the development of pedagogical actions in the classroom with autistic students; identify the existence of initial or continuing training aimed at literacy practices and training of students with SEN; to analyze the pedagogical practice of the teacher of the Mul-tifunctional Resource Room (SRM) in relation to the individual follow-up of each autistic child in his processity of literacy and literacy. In relation to the research process, it is configured as an exploratory, descriptive and cam-po study, with three teachers from the regular offer room and two from the RmS in two municipal schools in Santana do Ipanema-AL that develop activities with autistic students. Semi-esstruradas interviews, observations and documentary research were used as methodological procedures in materials of teachers and schools, and their analysis was performed through Bardin's content analysis technique. Currently, the analyses are still ongoing, but in principle, through our readings and, in communion with authors who assist us in the debates developed here, we can identify that they point out that Historical-cultural Psychology and social inclusion have important guidelines to favor meaningful learning for autistic students; whereas the lack of teacher training in an inclusive proposal is still a constant anguish in the educational praxis of students with ASD, compromising the success of learning these subjects; that methods with humanistic approachgem they are effective in the success of the learning of these subjects, developing it in its entirety, con-cebendo it as capable of learning by internalizing the knowledge developed in a playful way among their peers through mediation. Through these reflections we hope to respond to our proble-matic of this study.

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  • EMANUELLE KARINE MOURA CESAR
  • Práticas docentes no atendimento às pessoas com deficiência intelectual nas Salas de Recursos Multifuncionais de Arapiraca/AL

  • Orientador : DANIELLE OLIVEIRA DA NOBREGA
  • MEMBROS DA BANCA :
  • ADELMO FERNANDES DE ARAUJO
  • DANIELLE OLIVEIRA DA NOBREGA
  • FRANCILEIDE BATISTA DE ALMEIDA VIEIRA
  • Data: 26/07/2023

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  • A inclusão social é um processo que deve ocorrer ao longo da vida e em todos os ambientes aos qual a pessoa esteja inserida, seja no âmbito escolar, familiar ou social. É preciso que estejamos atentos às mudanças ocorridas na educação e quais os mecanismos que auxiliam as pessoas com deficiência a se desenvolverem, favorecendo sua autonomia, respeito e equidade. Diante disso, nosso problema de pesquisa é: quais as práticas docentes relativas a estudantes com deficiência intelectual encontradas nas salas de recursos multifuncionais (SRM). Em consonância com nossa problematização, o nosso objetivo geral é analisar as práticas docentes relativas a estudantes com deficiência intelectual encontradas nas salas de recursos multifuncionais de escolas municipais da rede regular de ensino de Arapiraca/AL. Para encontrar a resposta para tal problema, foi realizado um estudo tendo como fundamento a Psicologia Histórico-cultural, a partir dos escritos de Vigotski. Em relação ao processo de pesquisa, o estudo configura-se a partir de uma pesquisa de campo qualitativa, de caráter descritivo, através de entrevistas seminestruturadas e observações da prática docente na SRM em 03 (três) escolas municipais que desenvolvem atendimentos com pessoas com deficiência intelectual. Para análise dos dados, foi utilizada a análise de conteúdo proposta por Bardin através da pré análise das informações, exploração do material e tratamento dos resultados. Em nossas análises, foi possível no primeiro capítulo fazer uma reflexão sobre as contribuições da teoria Vigotskiana para os estudos sobre a deficiência intelectual. No segundo capítulo, abordamos a história da pessoa com deficiência e seu atendimento educacional ao longo do tempo. Dando continuidade aos estudos, no terceiro capítulo foi possível obsevar quais foram os caminhos metodológicos na construção do conhecimento. Para finalizar, trouxemos no quarto capítulo as análises das entrevistas com as contribuições das educadoras pesquisadas, bem como, um importante apoio na construção das três categorias para compreender como ocorrem a prática docente na SRM. A primeira categoria recebeu o nome de “Professor” pois trata-se das vivências do docente no AEE desde os seus primeiros contatos, sua formação, a prática realizada na SRM e a relação professorXaluno. Na segunda categoria, podemos destacar a “Escola” verificando como acontecem a relação entre escola e a educação especial e por fim, a categoria “Família” que nos traz uma reflexão sobre a família da pessoa com deficiência, como ela percebe a criança dentro do contexto educacional e quais as parcerias encontradas pela família que o apoia na formação intelectual e emocional da criança com deficiência. Através deste estudo acerca do trabalho docente foi possível afirmar que o Atendimento Educacional Especializado é uma importante intervenção interdisciplinar geradora de troca de saberes tanto para o aluno quanto para o educador. Principamente quando os docentes estão atentos aos novos paradigmas favorecendo uma aprendizagem que faça sentido para o aprendente e favoreça para uma melhor qualidade de vida. Nessa perspectiva, as SRM surgem como uma ferramenta de apoio que permite práticas inovadoras na construção de novos conhecimentos.


  • Mostrar Abstract
  • Social inclusion is a process that must occur throughout life and in all environments in which the person is inserted, whether in the school, family or social sphere. We need to be aware of changes in education and what mechanisms help people with disabilities to develop, favoring their autonomy, respect and equity. Therefore, our research problem is: what are the teaching practices related to students with intellectual disabilities found in multifunctional resource rooms (SRM). In line with our problematization, our general objective is to analyze the teaching practices related to students with intellectual disabilities found in the multifunctional resource rooms of municipal schools in the regular education network of Arapiraca/AL.To find the answer to this problem, a study was carried out based on Historical-Cultural Psychology, based on Vigotski's writings. In relation to the research process, the study is configured from a qualitative field research, of a descriptive nature, through semi-structured interviews and observations of the teaching practice in the SRM in 03 (three) municipal schools that develop assistance with people with disabilities intellectual. For data analysis, the content analysis proposed by Bardin was used through pre-analysis of information, material exploration and treatment of results. In our analyses, it was possible in the first chapter to reflect on the contributions of Vygotskian theory to studies on intellectual disability. In the second chapter, we address the history of people with disabilities and their educational assistance over time. Continuing the studies, in the third chapter it was possible to observe which were the methodological paths in the construction of knowledge. Finally, in the fourth chapter, we bring the analyzes of the interviews with the contributions of the surveyed educators, as well as an important support in the construction of the three categories to understand how the teaching practice occurs in the SRM. The first category was named “Professor” because it deals with the experiences of teachers in the AEE since their first contacts, their training, the practice carried out at SRM and the teacherXstudent relationship. In the second category, we can highlight the “School”, verifying how the relationship between school and special education happens and, finally, the “Family” category, which brings us a reflection on the family of the person with a disability, how they perceive the child within the educational context and the partnerships found by the family that support the intellectual and emotional development of the disabled child. Through this study about teaching work, it was possible to state that Specialized Educational Assistance is an important interdisciplinary intervention that generates knowledge exchange for both the student and the educator. Especially when teachers are aware of new paradigms favoring learning that makes sense for the learner and favors a better quality of life. In this perspective, the SRM emerge as a support tool that allows innovative practices in the construction of new knowledge.
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  • CLEMILDA DAMIÃO FREITAS
  • Formação de docentes de Língua Portuguesa dos anos finais do ensino fundamental:  Uma abordagem sobre os aspectos multimodais presentes no gênero meme

     


  • Orientador : TEREZA CRISTINA CAVALCANTI DE ALBUQUERQUE
  • MEMBROS DA BANCA :
  • TEREZA CRISTINA CAVALCANTI DE ALBUQUERQUE
  • WILMO ERNESTO FRANCISCO JUNIOR
  • NADSON ARAUJO DOS SANTOS
  • Data: 21/08/2023

  • Mostrar Resumo
  • Esta pesquisa tem como objetivo analisar o processo de formação de professores para o uso de memes no ensino de Língua Portuguesa em turmas do Ensino Fundamental 2. As mudanças diante de uma sociedade contemporânea imersa em novas Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC) e consequentemente em novas práticas de letramentos, possibilitam novas práticas escolares. O ensino pautado na transmissão de conteúdos e repetição de informações cada vez mais cede lugar a um ensino contextualizado, conectado com a cultura digital, podendo ampliar as possibilidades para o surgimento de outros gêneros multimodais. Dentre estes gêneros, os memes se destacam por sua presença no cotidiano dos estudantes através das redes sociais, por serem atrativos, interativos e da cultura digital contemporânea. Essa pesquisa se fundamenta nos estudos da Teoria da Semiótica Social Multimodal (TSSM), entrelaçada com a multimodalidade e com a gramática do Design Visual (GDV), (KRESS; VAN LEEUWEN, 1996, 2006). A metodologia para o desenvolvimento desta pesquisa qualitativa está baseada no instrumental da abordagem de pesquisa colaborativa de Ibiapina (2008, 2016) através da qual pesquisadora e docentes do campo de pesquisa atuaram conjuntamente na construção dos dados, a partir de intervenções em sala de aula, sessões de estudo e sessões de avaliação e planejamento das intervenções. Como resultados constatamos, que os conhecimentos prévios dos docentes sobre multimodalidade e o uso de memes em sua prática de ensino foram ampliados a partir de nossos estudos teóricos e ressignificados quando colocados em prática. Verificamos também, que houve considerado avanço das práticas de ensino dos professores partícipes levando em consideração que o gênero multimodal meme pode ser inserido na prática de ensino para trabalhar conteúdos específicos de Língua Portuguesa.


  • Mostrar Abstract
  • This research aims to analyze the teacher training process for the use of memes in teaching Portuguese in Elementary School 2 classes. The changes in a contemporary society immersed in new Information and Communication Technologies (ICT) and consequently in new literacy practices enable new school practices. Teaching based on the transmission of content and repetition of information is increasingly giving way to contextualized teaching, connected with digital culture, which can expand the possibilities for the emergence of other multimodal genres. Among these genres, memes stand out for their presence in students' daily lives through social networks, for being attractive, interactive and contemporary digital culture. This research is based on studies of the Theory of Multimodal Social Semiotics (TSSM), intertwined with multimodality and the grammar of Visual Design (GDV), (KRESS; VAN LEEUWEN, 1996, 2006). The methodology for the development of this qualitative research is based on the instrumental of the collaborative research approach of Ibiapina (2008, 2016) through which the researcher and teachers of the research field worked together in the construction of data, from interventions in the classroom, study sessions and intervention evaluation and planning sessions. As a result, we found that the teachers' prior knowledge about multimodality and the use of memes in their teaching practice were expanded from our theoretical studies and re-signified when put into practice. We also verified that there was considered an advance in the teaching practices of the participating teachers, taking into account that the multimodal meme genre can be inserted in the teaching practice to work specific contents of the Portuguese language, not seen as a pretext to work on grammatical contents.

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  • EDJA SOUZA BARBOSA
  • NARRATIVAS DE DOCENTES DA EJA: REFLEXÕES SOBRE FORMAÇÃO E VIDA

  • Orientador : TEREZA CRISTINA CAVALCANTI DE ALBUQUERQUE
  • MEMBROS DA BANCA :
  • DANIELLE OLIVEIRA DA NOBREGA
  • REGINA MARIA DE OLIVEIRA BRASILEIRO
  • TEREZA CRISTINA CAVALCANTI DE ALBUQUERQUE
  • Data: 23/08/2023

  • Mostrar Resumo
  • Este trabalho tem como objetivo analisar as narrativas de professoras da Educação de Jovens e Adultos (EJA) sobre sua formação para a atuação na modalidade. Para alcançar esse objetivo, foi utilizada uma abordagem de pesquisa narrativa, empregando o grupo focal como instrumento de coleta de dados. Participaram da pesquisa cinco professoras de uma escola do município de Teotônio Vilela, em Alagoas. Como referencial teórico foram empregados os estudos dos autores Arroyo (2006, 2013, 2017), Camargo (2017), Di Pierro (2006), Fernandes (2016), Nóvoa (1992), Saviani (2005), Ventura (2020), entre outros. Esses autores investigam aspectos da construção da identidade docente, além de contextualizar essa análise para o EJA. Além disso, o referencial teórico sustenta que a narrativa pode oferecer oportunidades formativas, auxiliando no processo de construção da identidade docente. Os resultados destacaram os desafios enfrentados pelas professoras-narradoras e sua resiliência diante das dificuldades, reforçando a importância da formação docente na EJA e a necessidade de investimentos nessa área. Além disso, ressaltou-se a relevância de abordar a dimensão política na EJA, promovendo a conscientização e o empoderamento dos estudantes. As narrativas das professoras de EJA participantes desta pesquisa evidenciam que a formação para a atuação nesta modalidade ocorre principalmente através da troca de experiências entre as colegas da escola, na vivência como docente nesta modalidade e muito pouco se obtém a partir da formação inicial ou continuada de forma institucional.


  • Mostrar Abstract
  • This work aims to analyze the narratives of Youth and Adult Education (EJA) teachers about their training to work in the modality. To achieve this objective, a narrative research approach was used, using the focus group as a data collection instrument. Five teachers from a school in the city of Teotônio Vilela, in Alagoas, participated in the research. As a theoretical reference, studies by the authors Arroyo (2006, 2013, 2017), Camargo (2017), Di Pierro (2006), Fernandes (2016), Nóvoa (1992), Saviani (2005), Ventura (2020), among others. These authors investigate aspects of the construction of the teaching identity, in addition to contextualizing this analysis for EJA. In addition, the theoretical framework supports that the narrative can offer training opportunities, helping in the process of building the teaching identity. The results highlighted the challenges faced by the teacher-narrators and their resilience in the face of difficulties, reinforcing the importance of teacher training in EJA and the need for investments in this area. In addition, the importance of addressing the political dimension in EJA was highlighted, promoting student awareness and empowerment. The narratives of the EJA teachers participating in this research show that training to work in this modality occurs mainly through the exchange of experiences among school colleagues, in living as a teacher in this modality and very little is obtained from the initial or continued training of institutional form.

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  • ADNA JULIANA DOS SANTOS SILVA
  • AS POTENCIALIDADES DAS HISTÓRIAS EM QUADRINHOS NA PERSPECTIVA FREIREANA PARA A PROMOÇÃO DA ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA

  • Orientador : ANA PAULA SOLINO BASTOS
  • MEMBROS DA BANCA :
  • ADELMO FERNANDES DE ARAUJO
  • ANA PAULA SOLINO BASTOS
  • MARIA DANIELLE ARAUJO MOTA
  • RAQUEL CROSARA MAIA LEITE
  • Data: 25/09/2023

  • Mostrar Resumo
  • O presente estudo tem como objetivo investigar o processo de elaboração de uma sequência de atividades por meio das Histórias em Quadrinhos voltadas para alfabetização científica, segundo uma perspectiva freiriana. A partir disso, tem se como meta auxiliar os educadores do ensino fundamental, de uma escola pública localizada no sertão Alagoano, com a elaboração de atividades de ensino que envolvam o gênero textual Histórias em Quadrinhos (HQs), pautada nos princípios freireanos. O intuito desta pesquisa é contribuir com a alfabetização científica de crianças, resgatando a identidade da comunidade escolar investigada, auxiliando, assim, na interpretação e leitura de mundo a respeito de situações problemáticas vivenciadas por elas.  Metodologicamente, a pesquisa está organizada em duas etapas: a primeira de caráter teórico, em que foi possível realizar uma revisão sistemática sobre o que os pesquisadores têm investigado sobre a temática alfabetização científica, HQs na perspectiva freireana nos últimos dez anos (2011-2021). Assim, como também foi possível realizar uma revisão bibliográfica sobre o uso das Histórias em Quadrinhos na alfabetização científica segundo a perspectiva freireana. A segunda parte da pesquisa é de caráter empírico, em que foi possível construir atividades lúdicas utilizando HQs a partir de um Tema Gerador obtido a partir da análise da realidade da comunidade escolar e local. A construção dessas atividades ocorreu no âmbito de um curso formativo remoto realizado com professores da educação básica de uma escola municipal do campo, localizada na cidade de Delmiro Gouveia-AL. Dentre os resultados, foi possível constatar que são poucos os estudos na área de ensino de ciências que tem trabalhado com o uso de HQs na perspectiva Freiriana. No entanto, os poucos estudos encontrados serviram de base para a elaboração das atividades pedagógicas que envolvessem o uso de HQs na perspectiva freireana, evidenciando assim a potencialidade dessa estratégia de ensino para a promoção da alfabetização científica.


  • Mostrar Abstract
  • The present study aims to investigate the contributions of comics (comics) as tools to enhance scientific literacy in a Freirean perspective. From this, the objective is to help elementary school educators, from a public school located in the hinterland of Alagoas, with the elaboration of teaching activities that involve the textual genre comics (comics), taking into account the dynamics of the three moments (3MPs) based on Freire's principles. The purpose of this research is to contribute to the scientific literacy of children, rescuing the identity of the investigated school community, thus helping in the interpretation and reading of the world of human beings regarding problematic situations experienced by them. Methodologically, the research is organized in two stages: the first is of a theoretical nature, in which it was possible to carry out a systematic review of what researchers have investigated on the subject of scientific literacy, comics from the Freirean perspective in the last ten years 2011-2021. Thus, it was also possible to carry out a bibliographical review on science teaching from the Freirean perspective. The second part of the research is of an empirical nature, in which it was possible to build ludic activities using comics from a Generator Theme obtained from the analysis of the reality of the school and local community. The construction of these activities took place within the scope of a remote training course carried out with basic education teachers from a municipal school in the countryside, located in the city of Delmiro Gouveia-AL. Among the results, it was possible to verify that there are few studies in the area of science teaching that have worked with the use of comics in the Freirian perspective. However, the few studies found served as a basis for the development of pedagogical activities involving the use of comics. To date, the activities developed have not been implemented with the school's children.

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  • DILMA CARMEM COSTA DA SILVA
  • Expropriação da diversidade na escola: cruzando patologização, medicalização e práticas de ensino docente

  • Orientador : DANIELLE OLIVEIRA DA NOBREGA
  • MEMBROS DA BANCA :
  • BRUNO CLEITON MACEDO DO CARMO
  • CYNARA TEIXEIRA RIBEIRO
  • DANIELLE OLIVEIRA DA NOBREGA
  • Data: 04/10/2023

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  • Este estudo tem como título "Expropriação da Diversidade na Escola: Cruzando Patologização, Medicalização e Práticas de Ensino Docente". Destarte, esta pesquisa busca responder à seguinte questão: quais os cruzamentos entre práticas de ensino docente e os fenômenos da patologização e medicalização na escola? E objetiva compreender o fenômeno da patologização e medicalização na escola e suas intersecções com as práticas de ensino docente. Sua pertinência advém da elucidação dos fenômenos da patologização e da medicalização na escola, através da identificação de alguns mecanismos que os produzem, assim como pela possibilidade de compreensão das formas que a medicalização e a patologização se manifestam no cotidiano escolar, afetando a vida e o processo de escolarização dos estudantes. Fundamentado na Psicologia Histórico-cultural, o estudo se desenvolveu com base em uma pesquisa decampo, com método qualitativo, ocorrendo em uma escola pública municipal do estado de Alagoas. Para sua efetivação, utilizamos como instrumentos de recolha de dados, a entrevista semiestruturada com 02 estudantes participantes da Sala de Recursos Multifuncionais (SRM), bem como com seus responsáveis. Além disso, realizamos um encontro do grupo focal, composto por 06 professores (as), sendo, 02 professoras da SRM. Com esse grupo de docentes, utilizamos também a entrevista semiestruturada individual. Ainda, trabalhamos com análise dos seguintes documentos: cópias de parte do diário de classe, parecer descritivo dos estudantes participantes da pesquisa, partes do portfólio e mais alguns documentos de uso das professoras de SRM. As informações produzidas foram analisadas a partir da análise de conteúdo de tipo temática. Com as análises, construímos três categorias: Percepções docentes sobre a diversidade, deficiência, inclusão e família no processo de escolarização; Práticas docente, educação especial e aprendizagem escolar; Patologização e medicalização no cotidiano escolar. O processo de categorização nos ajudou a uma melhor interpretação e aprofundamento das informações na busca da compreensão do fenômeno em questão. As análises revelaram como diversas práticas pedagógicas conduzem os estudantes a processo de patologização e consequentemente, à medicalização na escola, contribuindo para a precarização da sua escolarização e manutenção do ciclo exclusão/inclusão.



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  • This study is entitled "Expropriation of Diversity at School: Crossing Pathologization, Medicalization and Teaching Teaching Practices". Thus, this research seeks to answer the following question: what are the intersections between teaching practices and the phenomena of pathologization and medicalization at school? It aims to understand the phenomenon of pathologization and medicalization at school and their intersections with teaching practices. Its relevance comes from the elucidation of the phenomena of pathologization and medicalization at school, through the identification of some mechanisms that produce them, as well as the possibility of understanding the ways in which medicalization and pathologization manifest themselves in the school routine, affecting life and the environment. students' schooling process. Based on Historical-Cultural Psychology, the study was developed based on field research, with a qualitative method, taking place in a municipal public school in the state of Alagoas. For its effectiveness, we used as data collection instruments, the semi-structured interview with 02 students participating in the Multifunctional Resource Room (SRM), as well as with their guardians. In addition, we held a focus group meeting, composed of 06 teachers, 02 of which were from SRM. With this group of professors, we also used the individual semi-structured interview. Still, we worked with the analysis of the following documents: copies of part of the class diary, descriptive opinion of the students participating in the research, parts of the portfolio and a few more documents used by the SRM teachers. The information produced was analyzed based on thematic content analysis. With the analyses, we built three categories: Teachers' perceptions about diversity, disability, inclusion and family in the schooling process; Teaching practices, special education and school learning; Pathologization and medicalization in everyday school life. The categorization process helped us to better interpret and deepen the information in the search for understanding the phenomenon in question. The analyzes revealed how several pedagogical practices lead students to a process of pathologization and, consequently, to medicalization at school, contributing to the precariousness of their schooling and maintenance of the exclusion/inclusion cycle.
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  • BELMARA COELHO BARROS
  • JOGOS NA EDUCAÇÃO EM SAÚDE COMO INSTRUMENTO DE APOIO AO PROJETO WOLBITO DE ENFRENTAMENTO ÀS DOENÇAS CAUSADAS PELO AEDES AEGYPTI

  • Orientador : CARLOS DORNELS FREIRE DE SOUZA
  • MEMBROS DA BANCA :
  • CARLOS DORNELS FREIRE DE SOUZA
  • MICHAEL FERREIRA MACHADO
  • TARCÍSIO FULGÊNCIO ALVES DA SILVA
  • Data: 16/10/2023

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  • As arboviroses são denominados dessa maneira devido a parte de seu ciclo de replicação ocorrer nos insetos, tendo a potencialidade do vírus ser transmitido aos seres humanos ou outros animais através de artrópodes hematófago. As doenças causadas pela picada do mosquito de grande relevância para a saúde pública são principalmente a dengue, chikungunya e zika. Há grandes dificuldades e desafios para enfrentamento a prevenção a estas doenças, haja vista que os motivos são diversos e difíceis de serem controlados, tais como, desmatamento, falta de saneamento básico, mudanças climáticas, dentre outros. Nesse contexto, emerge o projeto Wolbito, como alternativa aos métodos insuficientes de prevenção ao combate e que engloba a educação nesse processo. Assim, o objetivo geral desse estudo foi desenvolver jogos educativos como instrumento de apoio ao projeto “Wolbito na Escola” de enfrentamento às arboviroses. Trata-se de uma investigação de múltiplas metodologias, incluindo a revisão de literatura para construção do arcabouço teórico acerca do objeto de estudo e a elaboração de produto pedagógico. Tais produtos são quatro jogos educativos: 1- jogo da memória, 2- jogo dos sete erros, 3- jogo do tabuleiro, 4- jogo do UNO.  Conclui-se que os jogos podem ser potencialmente utilizados no engajamento de estudantes no projeto Wolbito.


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  • Arboviruses are so named because part of their replication cycle occurs in insects, with the potential for the virus to be transmitted to humans or other animals through blood-sucking arthropods. The diseases caused by mosquito bites of great relevance to public health are mainly dengue, chigunha and zika. There are great difficulties and challenges to face the prevention of these diseases, given that the reasons are diverse and difficult to be controlled, such as deforestation, lack of basic sanitation, climate change, etc. In this context, the Wolbito project emerges, as an alternative to insufficient combat prevention methods, which includes education in this process. Thus, the general objective of this study is to develop educational games as a support tool for the “Wolbito na Escola” project to combat arboviruses. The methodology used will be the systematic review and meta-analysis to build the theoretical framework about the object of study. Expected result will be the systematic review, elaboration of a manual and the construction of games.

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  • ANA JÚLIA SOARES SANTANA
  • O ENSINO POR INVESTIGAÇÃO E A BIOLOGIA: UMA SEQUÊNCIA DE ENSINO INVESTIGATIVO SOBRE FUNGOS NO NOVO ENSINO MÉDIO

  • Orientador : MARIA DANIELLE ARAUJO MOTA
  • MEMBROS DA BANCA :
  • MARIA DANIELLE ARAUJO MOTA
  • ANA PAULA SOLINO BASTOS
  • RAQUEL CROSARA MAIA LEITE
  • LÚCIA HELENA SASSERON ROBERTO
  • Data: 20/11/2023

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  • Esta dissertação trata do Ensino por Investigação no Ensino de Biologia numa perspectiva da Alfabetização Científica (AC) e da Natureza da Ciência Biologia. O trabalho parte da problemática sobre como implementar tal abordagem no contexto da reforma do Ensino Médio, em que se destaca a relevância para a busca de formas para oportunizar um ensino de Biologia que atenda à finalidade da Alfabetização Científica diante do presente tempo histórico nas escolas públicas brasileiras. Dessa forma, o trabalho tem o objetivo geral de investigar a implementação de uma Atividade Investigativa no ensino de Biologia numa perspectiva de Alfabetização Científica em uma turma do Ensino Médio de uma escola da Rede Pública de Alagoas. Em vista disso, a metodologia foi do tipo qualitativa a partir de um estudo de caso em uma turma da primeira série do Ensino Médio no componente de Laboratório de Práticas Experimentais. A coleta de dados se deu a partir da gravação e transcrição de aulas e registro dos estudantes, juntamente ao desenvolvimento de uma Atividade Investigativa sobre fungos, que foram submetidos à Análise Textual Discursiva. Os resultados foram organizados em três categorias: os elementos do Ensino por Investigação em uma Atividade Investigativa sobre fungos, em que foram discutidas as atividades-chave da Atividade Investigativa desenvolvida; os indicadores da Alfabetização Científica emergidos na implementação da Atividade Investigativa sobre fungos, apresentando os indicadores do processo; e os contributos da Abordagem Didática para a Natureza da Biologia, ressaltando a abordagem da Natureza da Ciência Biologia nas atividades propostas, que foi caracterizada pelo tempo e implicações éticas de experimentos com seres vivos. Por fim, foi possível destacar: os principais resultados relacionados às implicações da formação de professores para a utilização da abordagem, em especial em relação à gestão de turma e de tempo durante a aplicação, bem como a importância da abordagem para o surgimento dos indicadores da AC; a adequação às características da Biologia, sendo elas: metodologia para o estudo dos fungos, tempo necessário, bioética e biossegurança; além de destacar a importância do laboratório de Biologia para o desenvolvimento de atividades como a que foi proposta, resultados esses que subsidiaram considerações acerca da potencialidade do Ensino por Investigação para o ensino sobre fungos, sendo a principal delas a possibilidade de abordar os aspectos do tempo e ética da Natureza da Biologia, bem como limitações.


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  • This dissertation deals with Teaching by Research in the Teaching of Biology from a perspective of Scientific Literacy and the Nature of Science Biology, the work starts from the challenges and possibilities of the approach through the context of Brazilian public schools with a view to providing a teaching of Biology that meets the purpose of Scientific Literacy. Thus, the research aims to investigate the implementation of an Investigative Activity in the teaching of Biology from a perspective of Scientific Literacy in a High School class of a public school in Alagoas. In view of this, the methodology was of the qualitative type based on a case study in a class of the first year of High School in the component of Laboratory of Experimental Practices that make up the Alagoas Program of Integral Education. Data collection took place through the recording and transcription of classes and the recording of students from the development of an Investigative Activity on fungi, which were submitted to Discursive Textual Analysis. The results were organized into three categories: the elements of Teaching by Inquiry in an Investigative Activity on fungi, in which the key activities of the Investigative Activity developed were discussed; the indicators of Scientific Literacy emerged in the implementation of the Investigative Activity on fungi, presenting the indicators of the process; contributions of the Didactic Approach to the Nature of Biology, emphasizing the approach of the Nature of Science Biology in the proposed activities, which was characterized by the time and ethical implications of experiments with living beings. Finally, it was possible to highlight the main results related to the implications of teacher training for the use of the approach, especially in relation to class and time management during application, as well as the importance of the approach for the emergence of CA indicators; adequacy to the characteristics of Biology, namely: methodology for the study of fungi, time required, bioethics and biosafety; in addition to highlighting the importance of the Biology laboratory for the development of activities such as the one proposed, results that subsidized considerations about the potential of Teaching by Research for the teaching of fungi, the main one being the possibility of addressing the aspects of time and ethics of the Nature of Biology.

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  • AMANDA TENER LIMA
  • A PANDEMIA NO ENSINO: A PERCEPÇÃO DE PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA DO ENSINO FUNDAMENTAL

  • Orientador : MIYUKI YAMASHITA
  • MEMBROS DA BANCA :
  • BENEDITO CARLOS LIBORIO CAIRES ARAUJO
  • JOELMA DE OLIVEIRA ALBUQUERQUE
  • MIYUKI YAMASHITA
  • Data: 14/12/2023

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  • O mundo foi inesperadamente impactado com o surgimento da pandemia do coronavírus -SARS-CoV-2 -, que trouxe a COVID-19 para a realidade de todos os setores da vida humana, no âmbito educacional não foi diferente. Com a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais e considerando algumas especificidades da prática de ensino de educação física, o presente estudo buscou analisar os impactos da pandemia nas práticas de ensino de Educação Física em Alagoas. Trata-se de uma pesquisa descritiva, de caráter exploratório e de natureza qualitativa, baseada nas respostas fornecidas por 16 professores de educação física que atuam no ensino fundamental de Alagoas, coletadas através de um questionário online, composto por 35 perguntas. Esses dados foram analisados à luz da literatura, relacionando-os aos aspectos teóricos necessários para seu entendimento. Além de ser apresentado numa adaptação da análise de conteúdo desenvolvida por Bardin (2010), cujo desenvolvimento desmembra os dados em categorias. A pesquisa revelou que as adaptações necessárias realizadas no período da pandemia, foram muito além do que somente adaptações em seus ambientes domiciliares, os professores passaram por uma significativa reestruturação de suas rotinas de trabalho. Alguns aspectos positivos podem ser mencionados, entretanto, as dificuldades relatadas pelos educadores foram muitas. E apesar dos esforços para fazer um trabalho efetivo, as aulas remotas não apresentam um impacto significativo no aprendizado dos alunos, em consequência do envolvimento insuficiente da família, e dá uma adesão mínima dos mesmo tanto nas aulas remotas, como na interação professor-aluno quando presentes.


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  • The world was unexpectedly impacted by the emergence of the coronavirus pandemic -SARS-CoV-2 -, which brought COVID-19 to the reality of all sectors of human life, in the educational field it was no different. With the replacement of face-to-face classes for classes in digital media and considering some specificities of physical education teaching practice, the present study sought to analyze the impacts of the pandemic on physical education teaching practices in Alagoas. This is a descriptive, exploratory and qualitative research, based on the answers provided by 16 physical education teachers who work in elementary schools in Alagoas, collected through an online questionnaire, consisting of 35 questions. These data were analyzed in the light of the literature, relating them to the theoretical aspects necessary for their understanding. In addition to being presented in an adaptation of the content analysis developed by Bardin (2010), whose development dismembers the data into categories. The research revealed that the necessary adaptations made during the pandemic went far beyond just adaptations in their home environments, teachers underwent a significant restructuring of their work routines. Some positive aspects can be mentioned, however, the difficulties reported by the educators were many. And despite efforts to do an effective job, remote classes do not have a significant impact on student learning, as a result of insufficient family involvement, and give minimal adherence to both remote classes and teacher-student interaction when present.

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